Wanneer meester custombouwer Walt Siegl een Ducati 1098R onder handen neemt, dan weet je dat er vuurwerk volgt. Na een resem custom luchtgekoelde Duc’s en MV Agusta Triples, legt de Amerikaan de lat wat hoger met de ‘Red Shift’.

De basismotor was zoals gezegd de 1098R, al begon Siegl met het ontwerpen van een perimeter frame dat geschikt is voor zowel vierkleps Ducati motoren als tweekleppers. De geometrie en veerelementen zijn volledig aanpasbaar, waardoor de motor zowel geschikt is voor straat- als circuitgebruik. “Ik wilde het trellisframe, de droge koppeling en het krachtige karakter van de lange slag motor behouden. Daar draait het bij Ducati ten slotte om.”

     

De kunst van Siegl bestaat eruit dat hij een klassiek design aan moderne prestaties koppelt en dat is voor deze WSM SBK niet anders. “Ik ben verliefd op de stijl van vroeger, maar wil uiteraard wel een goed rijdende motor. Deze motor werd helemaal opnieuw opgebouwd met een krachtigere motor, aangepaste kabelboom en alle elektronische opties die op straat en circuit van nut zijn. De ECU is volledig instelbaar. Daarnaast maakte ik het subframe en het kontje uit één stuk carbon. Het is maar een voorbeeld van hoever we gegaan zijn om gewicht te besparen. Het totaal weegt net 150 kilo. Hoewel de SBK eruit ziet als een volbloed racer, rijdt hij best comfortabel. Hij stuurt erg kwiek en de rijervaring is gewoonweg zalig.”

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

 

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.