Vanaf gisteren gingen in de Europese Unie de verhoogde importtaksen in voegen op goederen uit de Verenigde Staten. Voor motorfietsen betekent dat vanaf nu een verhoogde heffing van 25%.

Die verhoging van de importtaksen op bepaalde Amerikaanse producten in de EU komt er als reactie op de tariefverhoging die de regering Trump eerder dit jaar oplegde op de import van aluminium en staal. De EU besliste een tarief van 25% op te leggen voor alle motoren uit de Verenigde Staten met een inhoud van 500cc en hoger.

Dit betekent dat de nieuwe tariefbepalingen zowel op motoren van Harley-Davidson als Indian van toepassing zijn, maar Zero Motorcycles worden niet extra belast aangezien elektrische motorfietsen niet zijn opgenomen in de nieuwe heffing.

De impact van de nieuwe importheffing heeft vooral voor Harley-Davidson een grote impact. Het Amerikaanse merk verkoopt jaarlijks iets minder dan 40.000 motorfietsen in de Europese Unie, vergeleken met de 148.000 motorfietsen die het Amerikaanse merk vorig jaar in de Verenigde Staten verkocht. Maar die binnenlandse verkoop gaat sinds vorig jaar in dalende lijn, waardoor het Amerikaanse merk meer afhankelijk is van buitenlandse verkopen voor groei en stabiliteit. Het toevoegen van een tarief van 25% aan de verkoop van Harley-Davidson in Europa zal dus zeker een deuk in die trend zetten, en het zal ongetwijfeld invloed hebben op de verkoopresultaten van Harley-Davidson.

Voor Indian Motorcycles hebben de tarieven waarschijnlijk minder impact. Dit jonge merk groeit nog steeds gestaag en er komen wereldwijd nieuwe dealers en ook nieuwe modellen bij, maar het grootste deel van die groei (ongeveer 70%) is voorlopig nog geconcentreerd in de Verenigde Staten.

 

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Related Posts