Vaarwel, MV Agusta F4…

Er staan grote veranderingen op punt bij MV Agusta. Nadat het bedrijf de laatste jaren met financiële onzekerheden kampte, wil CEO Giovanni Castiglioni het viercilinder platform de komende drie jaar volledig vernieuwen.

De reden voor deze vernieuwing is simpel: de Euronormen. De huidige MV Agusta F4 is niet in regel met de euro4 norm en dus moet er een nieuw model komen. Maar dat kan nog eventjes duren. Het is immers geen nieuws dat de verkoop van sportieve motoren in het slop zit en daarom focust MV eerst op een nieuwe Brutale voor 2019 en een neo-retro voor 2020. Pas daarna staat een nieuwe F4 op het programma. Of toch tenminste als de Russische investeerders het merk dan nog niet beu zijn.

Voor het WSBK betekent dit eveneens het vertrek van MV Agusta bij de Superbikes tegen 2020, al blijft het merk ongetwijfeld aanwezig met een F3 675 in de supersport klasse. Of er ooit een terugkeer zal komen van MV in het WSBK is voorlopig nog koffiedik kijken, al gaf CEO Castiglioni wel aan dat zijn interesse niet echt bij racen ligt. “Het is bewezen dat er geen link is tussen winnen in het WSBK en verkopen bij de dealer. Daarom denk ik niet dat we veel moeten investeren in racen om een goed straatproduct te maken. Ik kijk er eerder naar uit om nieuwe technologieën uit te proberen, ook als die niet gehomologeerd zijn voor een bepaalde raceklasse.

Final Edition: ‘Claudio’

De F4 CC. In 2006 al goed voor 200 pk bij 187 kg drooggewicht.

 

Eén ding staat vast: àls er een nieuwe F4 komt, dan wordt het opnieuw een exoot van de bovenste plank, genre Panigale Superleggera of Kawaski H2R. Beide prijzige machines hebben reeds aangetoond dat er zeker een markt is voor overdreven dure, hoogtechnologische speeltjes.

In tussentijd kunnen we ons al voorbereiden op een gelimiteerde ‘Final Edition’ van de huidige F4, die net zoals bij de vorige F4 de naam ‘Claudio’ zal krijgen – in verwijzing naar wijlen Claudio Castiglioni (de vader van Giovanni en oorspronkelijke bezieler van de F4, naast ontwerper Massimo Tamburini). Als je weet dat er van het vorige model slechts 100 F4 CC’s gebouwd werden, dan mogen we ons aan iets erg special verwachten.

Via A&R

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.