Het Internationale Deutsche Motorradmeisterschaft (IDM) zal volgend jaar niet langer bestaan. Dit besloot de Duitse motorsport-werkgroep gisterenavond. Ze zijn van oordeel dat er geen draagvlak meer bestaat om het kampioenschap nog langer te organiseren, en dus moet een hoop aanstormend racetalent uit Duitsland, België, Nederland en Frankrijk op zoek naar andere opties.

De Duitse motorsport-werkgroep, bestaande uit afgevaardigden van o.a. BMW Motorrad, Honda, Kawasaki, Suzuki en Yamaha brengt dit nieuws vlak voor de seizoensfinale in Hockenheim naar buiten. Ondanks talrijke, intensieve onderhandelingen, kon er geen concept gevonden worden dat het voortbestaan van de IDM in 2018 garandeert.

Gebrek aan toeschouwers

Hiervoor zijn er volgens de merken verschillende redenen, waaronder als belangrijkste een gebrek aan een sponsoren en te weinig toeschouwers. Vaak wordt het verschil met het Britse BSB gemaakt, waar duidelijk wel een breder draagvlak is. We kunnen dus enkel concluderen dat de Britse fans, teams en sponsors anders zijn dan in de rest van Europa.

Concreet betekent het verlies van het IDM voor België en Nederland dat getalenteerde jongens zoals Bastien Mackels, Vincent Lonbois, Danny De Boer en Pepijn Bijsterbosch op zoek moeten naar een oplossing voor volgend jaar. Maar ook in de Supersport en zelfs bij de sidecars zien we redelijk wat Belgische en Nederlandse namen terug die vanaf volgend jaar een ander klassement moeten zoeken. En dat is dan nog gerekend buiten de IDM-manches in Zolder en Assen. Ondanks het hierboven vermelde bezoekerstekort, stonden deze twee wedstrijden garant voor competitie op het hoogste niveau in de Benelux.

Een kleine bijkomstigheid is trouwens ook dat de fel geanticipeerde terugkeer van BMW’s boxercup met R nineT Racers hierdoor op losse schroeven komt te staan, al mogen we ook niet meteen alle hoop opgeven. Daags na de uitspraak van de Duitse motorsport-werkgroep (de IDM-promotor voor 2017) riep de bondsvoorzitter immers dat er in 2018 gewoon opnieuw een IDM komt, maar met een andere promotor en een andere (niet-verlieslatende) formule. To be continued.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

 

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts