De ernst, maar vooral ook de timing van de coronacrisis zorgt ervoor dat de motorsector hard getroffen wordt. Zowel dealers als fabrieken moet hun deuren sluiten en voorlopig is het koffiedik kijken hoe dit verwerkt zal worden. Binnen de Benelux was er al de vraag van alle mobiliteitsfederaties voor een snelle heropstart, maar ook op Europees niveau wordt er fel gelobbyd. En daarbij komt vooral de Euro5-norm onder vuur.

Het is geen geheim dat de motorsector de laatste jaren groeipijnen heeft door de snelle implementering van nieuwe Euronormen. Hoewel de komst van de Euro5-norm al sinds 2013 bekend is, werden er slechts bij mondjesmaat conforme motoren geïntroduceerd voor 2020 met de overgrote meerderheid van het pack dat slechts aan Euro4 voldoet. Alle Euro4-motorfietsen moeten volgens de huidige regulering voor 31 december 2020 verkocht worden en daar begint het schoentje nu aardig te wringen.

Ontwikkelingsachterstand

Alsof dat niet volstaat, loopt de ontwikkeling van de Euro5-updates ook achter en dus groeit de vraag om de implementeringsdatum te verzetten. Enerzijds is er zo meer tijd om de Euro4-stock te verkopen, anderzijds kunnen de ontwikkelaars alle modellen aanpassen om Euro5 te halen. Wie dacht op 30 december koopjes te doen bij de dealer die te veel stock heeft staan, is er waarschijnlijk aan voor de moeite.

Ter opfrissing: De Euro5 norm zorgt voor een verlaging van de koolstofmonoxide-, koolwaterstof- en stikstofoxide- (NOx) emissie. In respectieve volgorde dalen de waarden van 1140mg/km naar 1000mg/km, 170mg/km naar 100mg/km en 90mg/km naar 60mg/km. ‘Non-methaan koolwaterstoffen’ werden niet apart gemeten onder Euro4 en zijn voor Euro5 beperkt tot 68mg/km.

Bron: BikeSocial


Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor 
iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts