Trend: worden sportmotoren altijd maar luider?

Wie af en toe een circuitdag meepikt, weet dat je motorfiets technisch in orde moet zijn. Dat houdt ook in dat je uitlaat de geluidsnorm van de gesloten circuits niet mag overstijgen. Maar wat als je motor volledig in standaardtrim al te veel decibels produceert?

We spoelen even terug naar 2006, oftewel de lancering van Yamaha’s vorige model YZF-R6. Hoewel deze motor niet bekend staat als een geweldig luide machine, gebeurt het sporadisch dat hij omwille van zijn intake-sound de geluidsrestrictie van 95db op het circuit van Zolder overschrijdt. Omdat het slechts heel uitzonderlijk gebeurt, zien de officials het al eens door de vingers, of komen de rijders er vanaf met een waarschuwing. Geen groot probleem dus.

Panigale: notoir luid

Dat is wel anders in 2012 wanneer Ducati de Panigale 1199 op de markt brengt. Vanaf dag 1 staat deze motor gekend om zijn donderende uitlaatsound en zowel op het circuit van Zolder als Mettet krijgen Panigale’s regelmatig een zwarte vlag. Later komt Ducati nog met een Termignoni uitlaatsysteem o.a. op de 1199 Tricolore en een Akrapovic uitlaatlijn op de 1299 Performance die steevast rond de 103 à 104 db scoren. Deze motorfietsen zijn maar al te goed gekend bij de officials en worden nauwlettend in het oog gehouden, al wilt dat niet zeggen dat je er niet mee mag rijden. De manier waarop het geluid wordt gemeten, steekt daar voor een stuk tussen, maar daarover later meer.

Want anno 2017 heeft Honda een nieuwe Fireblade in het gamma die met zijn standaarduitlaat nog wel een stuk luider is dan de Pani. Op een eerste circuitdag in Mettet werd 109 db genoteerd en later moest de motor ook aan de kant op de -notoir vergevingsgezinde- Bikers’ Days in Spa-Francorchamps. Voer voor een mailtje van de MaxxMoto-redactie richting Honda Benelux die op hun beurt een geluidstest organiseerden op Mettet. Het resultaat: bij 7.000 toeren produceert de motor zo’n 87 decibel en is hij perfect in orde met de homologatie. Trek je echter door naar de 12 à 13 op de toerenteller, dan is de motor veel te luid (steeds boven de 105 db). Honda Benelux is momenteel in bespreking met Japan om een oplossing te voorzien, al is het daarop nog even wachten.

Gevolgen geluidsovertredingen op lange termijn?

Philippe Dujardin, de directeur van het Circuit Jules Tacheny, verschiet niet van deze trend: “De laatste jaren merk ik dat de motoren luider en luider worden, terwijl we steeds strengere geluidsnormen opgelegd krijgen. Nochtans twijfel ik er niet aan dat de ontwikkelaars over voldoende technieken beschikken om een stillere motor te maken, al wordt het dan misschien moeilijker om hetzelfde vermogen te ontwikkelen. Op Mettet zien we veel door de vingers, al moeten we opletten voor de effecten op lange termijn. Gesloten circuits hebben het zo al moeilijk genoeg en dus kunnen we niet anders dan te luide motoren uitsluiten.”

En dat brengt ons bij de meettechnieken, een notoir twistpunt tussen trackday-organisaties en rijders met open uitlaten of te luide motoren. Want naast de bekende losse decibelmeters aan de piste (cfr. op het rechte stuk in Mettet) gebruiken de meeste circuits ook vaste meters die 24u op 24 werken. Hoewel het eerste type meter vaak gebruikt wordt om rijders te controleren (en uit te sluiten), zijn het de vaste meters die op termijn voor meer problemen kunnen zorgen. De resultaten van deze metingen komen immers ook terecht bij onderzoeksbureau’s, buurtbewoners en de lokale politiek. Met andere woorden: wie door de mazen van het net glipt door wat gas terug te nemen bij de losse meetpunten, kan zichzelf op lange termijn wel eens in de voet schieten.

Heb je zelf al eens een zwarte vlag gehad, of hou je niet van al dat lawaai? Laat het ons weten in de reacties op Facebook.