Touratech R1200GS ‘Rambler’

Touratech heeft een BMW R1200GS gemaakt, maar dan eentje waarmee je ook offroad kunt rijden.

Het is geen nieuws dat een van de grootste kritieken op BMW’s R1200GS is dat hij te zwaar en lomp is voor een offroader. Je hebt mensen die zich daar niets van aantrekken, maar voor de gewone stervelingen heeft Touratech nu een erg coole ‘lightweight GS’ gebouwd. Dat deden de jongens van de Duitse accessoiresspecialist voornamelijk door een heleboel dingen te vervangen door carbon of titanium onderdelen. Of er een kit komt is nog niet duidelijk, zoja mag je een flinke spaarcent opzij zetten.

Voor de freaks: hieronder de lijst met aanpassingen:

  • Airbox: carbon fibre reinforced plastic with original air filter (Touratech / TT-3D)
  • Fairing: aluminium tube construction (Touratech)
  • Tank: aluminium, lowered side walls, capacity approx. 16.2 l (Touratech / TT-3D)
  • Fuel pump: in separate plastic tank (1.8 l) beneath the main tank
  • Seat: enduro rally seat made from PU foam (Touratech / TT-3D)
  • Frame: unnecessary mounting brackets removed
  • Rear frame: aluminium with partially load-bearing function (Touratech)
  • Handlebar & fittings: Magura TX handlebar, very light high-performance radial-pump master cylinders for clutch and brake (Magura HC3)
  • Triple clamp: custom-made by XTRIG
  • Stem: aluminium tube construction (Touratech)
  • Brakes: front: 1 x brake disc Ø 300 mm; rear: 1 x brake disc Ø 276 mm
  • Brake lines: braided steel hose (Stahlflex)
  • Bracket fork protector / brake hose guide: aluminium (Touratech)
  • Bracket for number plate, rear light / indicators: plastic parts (Touratech / TT-3D)
  • Rear light: BMW R nineT kit
  • Main headlight: BMW G 450 X kit
  • Indicators: BMW R 1200 GS
  • Enduro exhaust system: titanium and carbon fibre reinforced plastic, custom-made by Akrapovič
  • Rear silencer bracket: aluminium (Touratech)
  • Battery: lithium-ion 12 V, 4.6 Ah
  • Rear fairing: carbon fibre reinforced plastic (Touratech / TT-3D)
  • Wheels: rugged Haan Excel rims (custom-made) with Metzler Karoo 3 tyres; front:  21 x 2.15 with 90/90 R21, rear: 17 x 4.24 with 150/70 R17.
  • Skid plate: carbon fibre reinforced plastic (Touratech / TT-3D)
  • Sport mudguard: carbon fibre reinforced plastic (Touratech / TT-3D)
  • Suspension: rear shock absorber custom-made by Touratech Suspension (Extreme type with 200 mm spring travel)
  • Forks: Original BMW F 800 GS Adventure fork with Touratech Suspension Extreme cartridge kit (230 mm spring travel)
  • Foot peg assembly: titanium foot pegs, aluminium bracket and heel guar