Tokyo Motor Show: het nieuws dat u nog niet zag

Gisteren was de persdag op de Tokyo Motor Show. Die was goed voor enkele leuke nieuwigheden bij o.a. Honda, Kawasaki en Yamaha, waarvan u er nog enkele van ons te goed hebt.

De persdag van de TMS stond hoofdzakelijk in het teken van Kawasaki’s nieuwe Z H2 die officieel de strijd om de titel van ‘Beste Supernaked’ opende. Opvallender was echter dat Ducati hierop meteen de EICMA motorbeurs in eigen land overboord gooide om volop de strijd met de nieuwigheden uit Tokyo aan te gaan.

De focus van Ducati op de Tokyo Motor Show is geen goed voorteken voor de EICMA en daarmee ook de hele sector. De TMS blijft tenslotte in de eerste plek een autofeestje.

Mogen we dit interpreteren als een triest voorteken voor de laatste grote motorbeurs? Het hoeft weinig uitleg dat de Aziatische markten steeds meer aan belang winnen en dat ook de wereldwijde productie van motoren vooral in deze regio gevestigd is. Maar om na een erg flauwe editie van de Intermot vorig jaar, meteen ook de EICMA te zien afzwakken is pijnlijk. De tijd zal uitwijzen of motorfietsen in de toekomst nog recht hebben op een eigen beurs, dan wel enkel als aanhangsel van de grote autobeurzen kunnen bestaan. Autobeurzen die het trouwens ook jaar na jaar moeilijker krijgen om de merken op post te houden.

Laten we niet te hard van stapel lopen, want intussen evolueren de motormerken wel mee met hun tijd en kregen we weer een aantal nieuwigheden.

Yamaha

Yamaha beet de spits af met een aantal interessante concepten, gaande van motoren over elektrische scooters, driewielers, voortbewegingstoestellen en drones.
Dit Japanse filmpje brengt je helemaal in de sfeer van de Tokyo Motor Show. Spoel de eerste minuut gerust door…

Yamaha houdt z’n nieuwe motoren duidelijk voor de EICMA en profiteert van de Japanse show om een aantal vooruitstrevende concepten te tonen. Zo zien we twee elektrische scooters, naast een hoop minder snelle mobiliteitsoplossingen. Let ook op de nieuwe Tricity 300 driewieler die ongetwijfeld goed zal scoren in Parijs en die een stukje technologie van zijn kantelende voorwielen uitleent aan het futuristische MW-01 concept, een driewieler met een dak op.

Honda

Bij Honda stond de show voor de motoren dan weer in het teken van een GoldWing update, naast een redelijke productierijpe CT125. ‘Toevallig’ lekte ook de nieuwe FireBlade deze nacht uit, waarmee de Honda line-up voor volgend jaar dus redelijk gekend is.

Een jaar na de introductie krijgt de GoldWing nog een paar verfijnende ingreepjes.

Honda persbericht: Voor 2020 zijn er nog een paar extra vernieuwingen toegevoegd en geniet de Gold Wing van een nieuwe FI en DCT-updates om de wendbaarheid met lage snelheid te optimaliseren. De Gold Wing Touring versies genieten nu van vernieuwde ophanging en grotere handvatten voor de passagier, om het comfort over lange afstanden nog verder te verbeteren. De nieuwe Matte Ballistic Black Metallic Gold Wing Bagger mét DCT, krijgt gezelschap van een Pearl Glare White Gold Wing Touring Deluxe.

Kawasaki (bis)

Tot slot zouden we bijna vergeten dat Kawasaki naast de Z H2 ook nog een nieuwe W800 presenteerde. Het groene merk blijft vasthouden aan de historische waarde van de W1 en W-reeks voor het merk en daarbij hoort nu dus ook de 2020 W800 die volledig herwerkt werd met als belangrijkste punt de schijfrem achteraan. Andere toevoegingen zijn de LED-verlichting en slipperkoppeling.

De W800 staat vanaf december al in de showroom in de kleur Metallic Dark Green naast de bestaande W800 Street en CAFE. De prijzen worden later bekend gemaakt.


Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.