Terugroepacties lijken vandaag de dag eerder de regel dan een uitzondering bij nieuwe modellen en ook de Ducati Panigale V4 ontsnapt hier niet aan. Of tenminste: in de Verenigde Staten zijn er al twee terugroepacties lopende en Europa ontsnapt hier hoogstwaarschijnlijk niet aan.

Het gaat namelijk om twee problemen die voorkomen bij alle Panigale V4’s die totnogtoe de fabriek uitkwamen. Zowel de basisuitvoering, de V4S als de speciale modellen worden teruggeroepen i.v.m. problemen met het benzinesysteem.

De eerste kinderziekte draait rond de O-ring bij de ‘breathing system valve plug’. Dit is een ingevette O-ring die benzine kan lekken indien de ring beschadigd werd bij de productie. De reden dat dit bij initiële testen niet aan het licht kwam, is omdat het vet rond de ring de benzine tegenhield, al kunnen er zich op termijn uiteraard problemen voordoen.

Daarnaast zou de tankdop van de Panigale V4 niet voldoende lucht doorlaten, wat voor drukopbouw in de benzinetank kan zorgen. Open je een volle tank die een tijdje in de zon heeft gestaan, dan kan er bvb. een kleine hoeveelheid benzine uit de tank ontsnappen. Dit werd niet opgemerkt omdat er bij de testen in de fabriek meestal gewerkt werd met een halfgevulde tank.

In de States worden de eigenaars van Panigale V4’s gecontacteerd door hun dealer, waarna ze kostenvrij een nieuwe O-ring krijgen. De dealers zullen zelf de tankdop aanpassen om de drukopbouw te voorkomen.

We hoeven je niet te vertellen wat het gevolg kan zijn van lekkende benzine en wie dan nog even terugdenkt aan de Canadese Panigale die onlangs uitbrandde, mag zelf de link leggen…

Bron: A&R

 

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

 

 

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts