Terugkeer van de supersports in 2019?

De 600cc supersports leken wel een uitstervend ras met de invoering van de Euro4-norm. Honda, Triumph en Suzuki haalden al eerder hun motoren in de 600cc-range al uit het gamma. Enkel de nieuwe Yamaha R6 en MV Agusta F3 675 voldoen aan de Euro4-norm. En daar komt nu ook waarschijnlijk Kawasaki bij. Het lijkt er alvast op dat ze in 2019 met een nieuwe ZX-6R komen.

De stricte Euro4-norm die in 2017 van kracht ging, samen met de lagere verkoopcijfers zorgden voor een stevige domper op de supersportmarkt in Europa. Voor Honda betekende het het einde van de CBR600RR op de Europese markt. Suzuki schrapte de GSX-R600 en GSX-R750 en ook Triumph haalde de Daytona 675 van de Europese prijslijsten. Enkel Yamaha en MV Agusta deden tot nog toe de investering om hun motoren aan te passen aan de nieuwe Euro4-norm.

Maar daar lijkt nu verandering in te komen. Kawasaki heeft documenten ingediend bij de California Air Resources Board (CARB) die er op wijzen dat de Japanse fabrikant werkt aan een nieuwe ZX-6R, die in 2019 uit zou komen.

Net zoals bij de Yamaha is te verwachten dat ook Kawasaki de R&D kosten zo laag mogelijk wil houden, dus vermoedelijk zullen er niet erg veel revolutionaire aanpassingen op de planning staan. Het basisontwerp van het 636-blok blijft behouden, maar er komt een driewegcatalysator om te voldoen aan de uitstootnorm. Vermoedelijk komt er nog een nieuwe look met aangepast kuipwerk en we verwachten eventueel ook nog een paar kleine aanpassingen aan het rijwielgedeelte.

Daarmee krijg je in 2019 toch alweer de keuze uit 3 motoren in de 600cc-range. Benieuwd of Suzuki en Triumph ook gaan volgen.

 

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.