Tamburini ‘T12 Massimo’

Het is intussen twee jaar geleden dat Massimo Tamburini, geestelijke vader van de Ducati 916 en MV Agusta F4 het leven liet. Dat zijn geest en passie verder leeft bewijst zijn zoon, want die bouwde de verwezenlijking van de meest compromisloze superbike ooit.

Er bestaan momenteel twee rijdende prototypes van de T12 Massimo, waarbij de ‘T’ staat voor Tamburini, ‘12’ voor het geluksgetal van wijlen Tamburini en ‘Massimo’ voor zijn voornaam, maar het betekent ook ‘maximum’ in het Italiaans.
Schermafbeelding 2016-05-08 om 22.32.12

In zijn zoektocht naar de ultieme superbike was Tamburini nooit echt vrij om zijn creativiteit volledig bot te vieren. Omwille van budgetaire beperkingen of omdat er aan homologatienormen moest voldaan worden. Toch rijpte zijn ‘ultieme project’ verder in zijn hoofd. Toen hij in 2008 vertrok bij MV Agusta, moest hij een concurrentiebeding van drie jaar tekenen, waardoor hij gedwongen werd om aan zijn eigen project te werken.

Het beste van Brembo, Öhlins + Staubli snelkoppelingen.
Het beste van Brembo, Öhlins + Staubli snelkoppelingen.

Na computertekeningen en –simulaties volgden schetsen en de eerste tekeningen, terwijl er structurele analyses werden gemaakt van elk aspect van het rijwielgedeelte. Dit met het oog op het optimaliseren van het structurele gewicht van elk onderdeeltje. Het doel was het bouwen van de best sturende , veiligste, snelste, lichtste en compactste superbike ooit gemaakt. Er werd nergens een compromis gemaakt, prijs noch homologatienormen speelden een rol. Het moest een pure racemotor worden, vrij van beperkingen, de ultieme uiting van zijn creativiteit.

Carbon overal, ook voor de zelfdragende tank.
Carbon overal, ook voor de zelfdragende tank.

Het motorblok is dat van de BMW S 1000 RR, remklauwen komen uit de MotoGP en zijn voorzien van peperdure Staubli snelkoppelingen. Vering is topmateriaal van bij Öhlins, wielen zijn gesmede magnesium Marchesini’s. Het frame is, hoe kan het ook anders bij Tamburini, een combinatie van een ultrasmalle, stalen trellis in combinatie met lichtmetalen gietstukken. De motor is niet groter dan een 500cc tweetakt GP-motor en weegt 154 kg dankzij overvloedig gebruik van carbon en magnesium. Het blok zou 230 pk leveren, met de optie op extra tuning voor racegebruik. Kostprijs? Vanaf 300.000 euro… Bekijk de video hieronder en je zou snel beginnen denken dat hij het waard is.

Kawa Cut