U herinnert zich misschien nog het Suzuki ‘Recursion’ supercharger-concept dat vorig jaar getoond werd. Nu zijn er de eerste patenttekeningen opgedoken van een GSX-R1000 én GSX-R750 met supercharger.

Suzuki heeft sinds de economische crisis van 2008 stevig in de klappen gedeeld. Het merk bracht slechts een beperkt aantal nieuwe modellen uit en zelden konden ze concurreren met de top binnen hun segment. Vaak was het ook lang wachten sinds de eerste aankondiging van een model tot ze effectief bij de dealer stonden (o.a. V-Strom 1000, nieuwe GSX-R 1000).

We hopen dat daar nu verandering in komt, nu het merk duidelijk ook plannen heeft om drukgevoedde motoren op de markt te brengen.

Chu-Chu 1

De patenttekeningen kwamen bij ons terecht via het Engelse Fast Bikes, en nu vertellen we er wel graag bij dat dit magazine al eerder op de proppen kwam met halve waarheden. We nemen het verhaal dus met een korrel zout, al zou het niet meer dan logisch zijn dat Suzuki de research van het Recursion concept gaat toepassen op een productiemotor.

 

Chu-Chu 8

Naast de voordehandliggende supercharger bij het motorblok zien we op de tekening ook een set grotere luchthappers in de neus die nodig zullen zijn om een stevige hoeveelheid lucht bij de compressiekamers te krijgen. Volgens de bron van Fast Bikes zijn er tekeningen van een 750 en een 1.000, al heeft die laatste veel trekjes weg van een gedownsizede Hayabusa.

De motorbeurzen van Keulen en Milaan zullen de komende maand meer uitkomst brengen over de toekomstplannen van Suzuki, al lijkt het er dus op de drukvoeding zoals in Kawasaki’s H2 een trend is die ook bij de andere producenten zal aanslaan.

 

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts

One Response

  1. Stefan

    Ik ben benieuwd want het was te lang stil op het Gixxer front!
    Misschien kunnen ze een 600 cc GSX met turbo uitbrengen met ongeveer 150 pk en een gewicht van 140 kg?
    Een zware 1000 met 300 pk, net als de H2R van Kawa, vind ik teveel van het goede. Liever licht en sterk zodat het goed bestuurbaar blijft