Supersport is dood, lang leve de Aprilia RS660

Met Aprilia’s nieuwe RS660 waait er een frisse wind door sportmotorland. De jongens uit Noale zochten een compromis tussen de extreme 600cc viercilinder supersport en de ‘softere’ opstapmotoren zoals een tweecilinder Kawasaki Ninja 650 of Honda CBR650R. Het resultaat: een sportief tweecilinder lichtgewicht.

Supersport is op sterven na dood. Een mooi voorbeeld daarvan is Triumph dat hardnekkig weigert van een nieuwe Daytona uit te brengen, ondanks hun investering in de Moto2.

Supersport: Onpraktisch en duur

In de plaats van die extreme racers kregen we de voorbije jaren allerhande lichte nakedbikes of meer praktische en comfortabele motoren. Denk aan de CBR650R, Ninja 650, maar ook aan de MT-07, Z650 en onvermoeibare Suzuki SV 650.

Je begrijpt vanzelf dat de motorwereld dus enthousiast is over de nieuwe Aprilia die het beste van twee werelden wil combineren. Met 100pk voor 183kg droog is hij standaard alvast op raceniveau voor de lightweights en dat terwijl hij qua zithouding niet overdreven extreem is zoals de klassieke supersports. Rest enkel nog de vraag van 11.050 euro…

Een som geld waarvoor je in de eerste plek een hoogwaardig rijwielgedeelte krijgt met de allermodernste elektronica. Volledig instelbare rijmodi, quickshifter, tractiecontrole, bochten-ABS en zelfs cruise-controle is aanwezig naast een stel Brembo M4.32 remmen en KYB volledig instelbare vering. Dat is ongezien in de middenklasse en toch nog vriendelijker voor je portefeuille dan een 600cc viercilinder supersport.

Het motorblok is dan weer een doormidden gezaagde RSV4-motor met hoge compressie (13.5:1), 270° krukas en dus ook al 80 procent van het koppel al beschikbaar bij 4.000 toeren. Da’s zowel op circuit als op de openbare weg interessant.

Het is te vroeg om te spreken van een echte trend, maar dat deze Aprilia bij veel motorliefhebbers een gevoelige snaar raakt (al was het maar door de hint richting de Reggiani RS250’s van weleer) hoeft geen betoog.

Echt snelle beslissers kunnen de RS660 al bestellen via een aparte website die doorverwijst naar de dealer van jouw keuze.

Racebloed kruipt trouwens waar het niet gaan kan en je mag er vergif op innemen dat de RS660 binnenkort te zien zal zijn in verschillende lightweight cups. De bekendste is zonder twijfel de Lightweight Trophy op het eiland Man (zie filmpje hierboven), maar ook bij ons is er al enkele jaren de Belgian Twin Trophy. Bij de voorstelling van de motor vorig jaar was er sprake om de Aprilia in hun races te integreren en inmiddels zou de RS660 ook beschikbaar worden met een racepackage. (racekuip, uitlaat, ECU en tandwiel voor pakketprijs). Meer info bij Filip Engels in Wetteren en Delta Motorcycles in Turnhout.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd