Assymmetrie was vanaf dag 1 het handelsmerk van de BMW S1000RR, al lijkt daar misschien verandering in te komen.

Met prototypes en testmodellen weet je nooit, al lijkt het er sterk op dat deze foto’s van MCN de nieuwe BMW S1000RR quasi productierijp tonen. Zo ongeveer elk onderdeel van de motor ziet er afgewerkt en klaar uit, inclusief de gloednieuwe voorkuip. Of de Beiers definitief vaarwel zeggen tegen de ‘knipoog’ zal pas vaststaan als de motor officieel gepresenteerd wordt, maar daar lijkt het dus wel op.

 

Verder valt het op dat de motor een stuk kleiner oogt, ook al lijkt de wielbasis quasi identiek. Het kontje is korter en lijkt het erop dat de LED pinker ook het achterlichtje bevatten. Wederom: het is nog niet zeker of dit ook zo zal zijn op de productiefiets. Waar we wél van uitgaan is dat het nieuwe subframe een kort buizenframe wordt.

205+ pk, alle elektronische snufjes

Via Motorrad leren we verder nog dat de motor beschikt over een gigantisch flatscreen TFT dashboard dat ongetwijfeld voorzien zal zijn van alle bestaande technologische snufjes. En alsof dat niet volstond, is het motorblok ook helemaal nieuw ontwikkeld met andere carters, cilinderkoppen en mogelijk zelfs een contra-roterende krukas. We gokken dat dit blok ontwikkeld werd met het oog op de Euro5-norm die in 2020 haar intrede maakt.

Qua prestaties vermoeden we dat de nieuwe Beemer een stukje boven de 205pk zal uitkomen.

En dan is er uiteraard nog het chassis dat een nieuwe achterbrug en achterschokdemper meekreeg. Die laatste is elektronisch gecontroleerd, en zal ongetwijfeld een nieuw Dynamic ESA meekrijgen. Hoewel er druk gespeculeerd werd over een mogelijk carbon frame (zoals in de HP4 Race), is het nu wel duidelijk dat de nieuwe S1000RR geen monocoque zal krijgen. Vermoedelijk zal het dus gaan om een frame met meerdere opties om de geometrie te tunen.

 

 

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts