Het lijkt er nu wel heel sterk op dat de KTM 390 Adventure, de kleinere reisenduro waar we al een tijdje reikhalzend naar uitkijken, eindelijk realiteit gaat worden. De gelekte spyshots zien er alvast heel veelbelovend uit!

Zelf houden ze in Oostenrijk nog altijd de lippen stijf op mekaar maar een directielid van de Indiase partner van KTM, Bajaj Auto, liet zich onlangs wel een uitspraak ontglippen in de richting van een aankomende de 390 Adventure. En nu zijn er dus ook wat foto’s opgedoken die er op wijzen dat de kleine Adventure van KTM in vergevorderd stadium van ontwikkeling zit.

Stilistisch lijkt de 390 Adventure meer familietrekjes van de grotere Adventures geërfd te hebben dan van de 390 Duke waar de motor eigenlijk van afgeleid is. Zo heeft de koplamp meer weg van de uit de kluiten gewassen versie die we kennen van de grotere Adventure-broers. Daarnaast heeft de 390 Adventure op de foto’s een kort voorruitje en heldere polycarbonaatvleugeltjes aangemeten gekregen om een ​​deel van de rijwind af te leiden.

Zoals te verwachten was, ziet het motorblok er identiek hetzelfde uit als dat van de 390 Duke. Daarnaast laten de foto’s zien dat deze Adventure versie betere radiatorbescherming gekregen heeft, hoewel de radiator zelf er onveranderd uitziet. De uitlaatleidingen zijn onder de motor omgeleid en de demper heeft een iets minder driehoekige vorm. Wat wel mist op de foto’s is een bashplate, geen overbodige luxe lijkt ons.

Achteraan lijkt het subframe langer dan bij de 390 Duke. Het trellisframe is zit verborgen achter plastic en er zijn inkepingen voorzien die eruit zien alsof ze gebruikt kunnen worden om koffers op vast te maken. De bagageoptie in de vorm van koffers zou meteen ook de vlakkere demper kunnen verklaren.

Dat deze 390 Adventure gericht is op offroad gebruik blijkt vooral uit de instelbare upside-down-vork vooraan en de shock. Verder komt het stuur, met handkappen, wat hoger wat voor een aangename rijpositie zorgt als je rechtstaat en brede, agressief getande voetsteunen zorgen voor extra comfort. Een 21-inch voorwiel en 18-inch achterwiel met Excel-velgen en Metzler-banden maken het geheel af.

De remmen werden ontleend aan de andere 390-modellen met een enkele ByBre-remschijf vooraan met dubbele zuiger. Achteraan wordt de remkracht voorzien door een enkele zuigerremklauw, met uiteraard ABS voor- en achteraan.

Nu is het enkel nog wachten op de officiële bevestiging vanuit Oostenrijk…

(Foto’s: motorcycle.com – BMH-Images)

 

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Related Posts