Spannende strijd in de 4 Hours of Spa Classic

Afgelopen weekend was het weer A-XOC Bikers’ Classics op en rond het circuit van Spa Francorchamps. En daarbij ook de jaarlijkse 4 Hours of Spa Classic. Het werd een spannende strijd tussen Dholda Racing en PoweRacing JapautoClub.

In de eerste helft van de race kregen de racers af te rekenen met korte maar felle regenbuien. Greg Fastré (Suzuki Team Force) nam de beste start maar merkte al snel dat de bandenkeuze die niet optimaal was voor een wel zeer gladde piste, vooral in de Combes. Steven Neate (Honda Neate Racing) ging al meteen bij de start van de wedstrijd onderuit.

Het eerste deel van de race stond verder bol van de incidenten. De #56 van Fastré-Mertens-Le Bihan kreeg te maken met een kapotte alternator waardoor ze naar achter in het klassement vlogen. Team Kawasaki Hampe Racing met Haquin-De Dieuleveult reed lange tijd aan de leiding maar moest opgeven met een kapotte versnellingsbak. Ontgoocheling ook voor de Brit Danny Webb (Team Lincs Classic Suzuki) die in het begin van de race voor een heuse show zorgde in toch wel moeilijke rijomstandigheden. Hij stond lange tijd langs de kant alvorens weer te kunnen vertrekken.

Halverwege de wedstrijd moest de pacecar het circuit op. Het was toen al duidelijk dat vooraan 3 motoren de leiding hadden: de Honda Dholda Racing van Mertens-Bollaerts, de Honda PoweRacing-JapautoClub van Chevrier-Sauve-Simon en de Yamaha Road Runner van van der Mark-Brand.

In de tweede helft van de race klaarde het op en verbeterden de omstandigheden op de piste. De Honda’s van Dholda Racing en PoweRacing-JapautoClub maakten er een spannende strijd van en wisselden continu van positie aan de kop van de race. Uiteindelijk ging de zege naar Gian Mertens en Yves Bollaerts die met hun Honda RC30 Dholda Racing eerste eindigden in het algemeen klassement en in de Evo DG Sport klasse. De Honda CB1100R PoweRacing-JapautoClub van Clément Chevrier, Matthieu Sauve en Matthieu Simon werd tweede en won daarmee de FIM scratch klasse en de Maxi-Classic klasse. De top 3 werd verder vervolledigd door de Yamaha FJ 1100 Road Runner van Henk van der Mark en Dirk Brand.

Het Engelse Suzuki GSX 100 RTS Edge team van Nick Edgeley en Johnny Towers zetten een mooie prestatie neer door de categorie Open te winnen, terwijl de Belgen Patrick Chavanne en Antoine Doncq met de Suzuki GS1000 Team A.M. de Classic klasse op hun naam zetten. Tenslotte werd de Formula klasse ook nog een Belgisch succes voor het Bikeparts Classic Racing team met Sven Ketels en Denny Lannoo.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.