Sinds vorig weekeinde gelden er geen snelheidslimieten meer op de Nordschleife. Na een dodelijk ongeval vorig jaar werd er op sommige plaatsen een 200 km/u en 250 km/u limiet ingevoerd.

Na een ongeval waarbij een Nissan GT-R in het publiek belandde, besloot Nürburgring-beheerder Capricorn vorig jaar in april om op enkele stukken snelheidslimieten in te voeren en de recordpogingen van autofabrikanten te verbieden.

Dit filmpje van de bewuste crash bevat geen expliciete beelden, toch kijken op eigen risico.

Ter hoogte van Flugplatz – waar het ongeval plaatsvond – werd het asfalt strakker getrokken en bij Schwedenkreuz en Döttinger Kreuz werd er veiliger hekwerk geïnstalleerd. In totaal werden er op het 20,832 km lange circuit zeven wijzigingen doorgevoerd, waaronder ook de inrichting van nieuwe toeschouwerzones.

 

Een overzichtelijk mapje van de snelheidslimieten, gemaakt door Nürburgringblog Bridge to Gantry.

Een overzichtelijk mapje van de snelheidslimieten, gemaakt door Nürburgringblog Bridge to Gantry.

Dankzij 500 meter nieuw asfalt bij Flugplatz wordt nu verwacht dat het weer ronderecords van autofabrikanten zal regenen, al weet de gemiddelde motorliefhebber wel dat de waarde van zo’n ronderecord zeer relatief is. Motorfietsen zijn al sinds 1994 verbannen van de officiële industrie-testsessies omwille van de vele dodelijke ongevallen.

Een luchtshot van de Nordschleife, met linksbovenaan de bekende Karussell bocht.

Een luchtshot van de Nordschleife, met linksbovenaan de bekende Karussell bocht.

Hoewel er inmiddels al motorfietsen de 19,1 km van Bridge to Gantry (van bij de Antoniusbrug tot aan het Audi-gesponsorde eindportaal) hebben afgelegd in 7 min 10 sec, staat het officiële record nog steeds op naam van Helmut Daehne. Deze racer zette in 1993 een volledige 20,832 km lang rondje van 7 min 49, 71 sec neer op een Honda RC30. Hoe dat er ongeveer uitzag, zie je in onderstaand filmpje met commentaar van de man zelf.

En voor wie het een beetje sneller mag gaan is hier ook de opname van Andy Carlile’s 7 min 10 sec rondje tijdens een ‘Touristenfahrt’, mét gewone auto’s op de baan…

De beeldkwaliteit is niet alles, maar het filmpje zelf is bloedstollend.

 

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts