In slecht 15 weken zijn Athan Schoonbaert en Arno Geunes erin geslaagd om een elektrische motorfiets te bouwen. De elektromotor kreeg de naam ‘Project Phoenix’ en heeft duidelijk ook wat Saroléa DNA.

Zoals we eerder schreven is deze motor het eindwerk van de twee studenten en kon Athan profiteren van een stageplek bij het Saroléa-team. Aan expertise op vlak van elektromotoren was dus geen gebrek, al blijft het een ambitieus project met een erg krappe deadline.

13516183_750948641714371_3985050368760644421_n

Nu zaterdag is de motor te bezichtigen in het Industrial Design Center te Kortrijk als thesisproject en ook over de toekomst blijven Schoonbaert en Geunes ambitieus: “We zouden Project Phoenix graag gekeurd krijgen om op de openbare weg te mogen rijden en op termijn dromen we zelfs wel van een productiemodel.”

13465930_750948831714352_5084850579108957449_n

Dit zou geen slechte zet zijn, aangezien de motor een 125cc equivalent is met een stevige acceleratie en een topsnelheid van rond de 100km/u. In een 125cc-land als België, kan zo’n product – mits een correcte prijssetting – wel eens een voedingsbodem vinden. Een andere belangrijke factor voor elektrische motorfietsen is de actieradius en die bedraagt momenteel tussen de 80 en de 100km afhankelijk van het rijgedrag van de bestuurder.

13512232_750948601714375_4149345755342378373_n

Hoe de motor rijdt, kunnen we nog niet zeggen, al gokken we erop dat het een stuk lichtvoetiger zal aanvoelen dan de andere elektrische motoren die we reeds getest hebben. Het rijklare gewicht bevindt zich volgens Athan rond de 90 kilo, oftewel in de 50cc klasse. Dit is te danken aan lichte, hoogwaardige componenten zoals het Derbi GPR 125cc frame met bijhorende wielen, voorvork en achterbrug. Een groot stuk van de kuipdelen werd met de hand gemaakt en voor het zadel en de kuipsteun konden de jongens terecht bij Motokouture.

 

 

Naamloos-1

 

 

 

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts