Na 5 jaar ontwikkelen, en 4 deelnames aan de Isle of Man TT met de SP7 racemotor, brengt Sarolea nu eindelijk ook een straatlegale versie uit van hun elektrische motor: de MANX7, weliswaar in een gelimiteerd aantal. 

De Isle of Man TT is het testcircuit bij uitstek. De extreme omstandigheden en de zeer specifieke afstelling die nodig is om te kunnen concurreren op de TT, gaf Saroléa een uniek ontwikkelingsplatform voor de straatversie van hun elektrische motor. Saroléa’s R&D verzamelde enorme hoeveelheden informatie tijdens de races en die leiden nu tot de straatlegale MANX7.

De look van de MANX7 is, zoals te verwachten was, geïnspireerd op de eerste versie van de SP7 uit 2014. De MANX7 ziet er dan ook uit als een racemotor met lichten. Maar hij is toch ook toch ietsje meer dan dat. Net zoals de raceversie is de MANX7 opgebouwd rond een koolstofvezel monocoque chassis dat met de hand is gemaakt. De combinatie van materialen en technieken resulteert in een lichtgewicht, supersterk en stijf chassis. Ook de achterbrug is handgemaakt van lichtgewicht koolstofvezels, vervaardigd door hun partner Solvay, en zorgt voor een laag totaalgewicht en optimale veiligheid. Het kuipwerk – ook weer uit koolstofvezel uiteraard – werd gestroomlijnd en verfijnder, met een duidelijke retro-knipoog. De lijnen van de SP7 zijn nog herkenbaar maar het geheel ziet er wat gelikter uit.

Daarnaast zijn er een paar ‘ingenieuze eigenaardigheidjes’ van de racemotor blijven hangen. Zo wordt de ketting gespannen door het motorblok te kantelen. Zeker niet de meest voor de hand liggende manier. Net zoals bij de SP7 , zit de achterrem in de achterbrug verwerkt. En dan zijn er nog de voetsteunen. Die zitten op het monocoque chassis gemonteerd en steken door uitsparingen in de achterbrug.

De motor is een 161 pk luchtgekoelde borstelloze gelijkstroommotor, met een Li-Ion accupakket dat verkrijgbaar is in drie categorieën: 14kWh, 18kWh, 22kWh. In de pakketconfiguratie met de 22kWh batterij heeft de Sarolea MANX7 een bereik van 330km. Het hele batterijpakket is ontworpen zodat het gemakkelijk verwijderd en vervangen kan worden. De DC-snelladingscapaciteiten zij compatibel met autostandaarden, waardoor de batterij binnen 25 minuten kan opladen van 0 tot 85%.

Alles aan de MANX7 straalt gewichtscentralisatie uit en door de configuratie en opbouw heeft de motor dan ook een ideale 50-50 verdeling van het gewicht op het voor- en achterwiel. Doe daar ook nog een – voor een elektrische motorfiets – meer dan redelijke 217 kg totaalgewicht bij, inclusief de zwaarste 22kWh-accu, en je hebt een motorfiets die niet alleen gemakkelijk hanteerbaar is, maar ook nog eens vederlicht aanvoelt om mee te rijden en waar een behoorlijk eind ver mee komt.

Sarolea brengt in 2018 is een beperkte eerste editie van 20 fietsen op de markt met een prijskaartje dat, afhankelijk van de gekozen batterij varieert tussen de 42.975€ en 48.760€ (excl. btw).

Foto’s: Rob Mitchell

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Related Posts