Het Belgische elektrische motormerk Saroléa staat op de shortlist van Dorna voor een E-MotoGP klasse in 2019. Tijdens een eerste praktijktest klom niemand minder dan Loris Capirossi aan boord van de Saroléa Manx, en dat verliep goed.

Spaanse MotoGP-organisatie Dorna wil vanaf 2019 een volledig elektrische klasse starten. In eerste instantie zouden de satellietteams uit de MotoGP gevraagd worden om ook een elektrische motor in hun programma op te nemen, en dat zou wel eens een Saroléa kunnen zijn. De voorbije dagen  werkte het Belgische team een test af en zowel Carmelo Ezpeleta (de grote baas van Dorna) als testrijder Loris Capirossi waren onder de indruk.

Dorna-eindbaas Carmelo Ezpeleta himself in de box bij Saroléa. Raffaela Gianolla (c)

“We durven wel te zeggen dat we op de shortlist staat, samen met het Amerikaanse Lightning Motorcycles, het Italiaanse Energica, en vermoedelijk is er ook nog een Oosterse speler zoals Mahindra.”
-Bjorn Robbens, Saroléa

Bjorn Robbens, samen met zijn broer Torsten de drijvende kracht achter Saroléa was erg gecharmeerd door Capirossi: “Hij was hoofdzakelijk onder de indruk van het stuurkarakter van de motor en het relatief lage gewicht. Eerder testte hij al andere motoren die in aanmerking komen voor deze cup, en ik vermoed dat zij zwaardere motorfietsen hadden. We durven dus wel te zeggen dat we op de shortlist staat, samen met het Amerikaanse Lighting Motorcycles, het Italiaanse Energica, en vermoedelijk is er ook nog een Oosterse speler zoals Mahindra. Die laatste trokken immers hun investering in de Moto3 terug om te focussen op e-bikes.”

Capirossi was onder de indruk van de stuurkwaliteiten en het lage gewicht van de Belgische e-bike. Mirco Lazzari (c)

Dorna maakt er geen geheim van dat de elektrische klasse hetzelfde systeem zal hanteren als de Moto2, m.a.w. een cup waar alle motoren van hetzelfde merk zijn. Robben: “Dorna is op zoek naar een leverancier voor de motoren die gelijk zullen zijn van aandrijfbron, chassis en ga zo maar door. Dat past perfect in de plannen die wij hebben met Saroléa, want tegen dan zou onze straatlegale motorfiets reeds beschikbaar moeten zijn.”

Straatlegale variant?

Die laatste is gebaseerd op de motor die gebruikt werd voor de TT Zero. Het gaat dus om een full carbon monocoque chassis, al zou de elektromotor met 150 kW (201pk) iets minder krachtig zijn dan die van de racemotor die beschikt over zo’n 180 kW (235pk). De straatlegale Saroléa zal beschikbaar zijn in drie versies (14kWh, 18kWh, 22kWh). Er zijn reeds 8 Saroléa’s voorbesteld, en wie geïnteresseerd is, kan terecht op de Saroléa website. We waarschuwen je wel: de vanafprijs bedrag 53.000 euro en loopt op tot net geen 60.000 euro.

…Al bij al dus nog schappelijk in vergelijking met een Panigale Superleggera ofzo.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts