‘Overrevving’ of het draaien van een te hoog toerental, was de oorzaak van de motorschade die Valentino Rossi’s M1 opliep tijdens de GP van Mugello. Ook op de motor van Lorenzo die er tijdens de warm up de brui aan gaf, was de oorzaak identiek volgens het officiële persbericht.

Op het einde van het lange rechte stuk van Mugello zit een verhoging in het asfalt waarbij het achterwiel heel even contact verliest met het circuit. Op dat punt zit de motor tegen zijn topsnelheid van 350 km/u aan, met het gas voluit en bijna in de begrenzer. Wanneer de achterband even het luchtruim kiest, dan versnelt de motor zo snel dat de begrenzer niet tijdig in kan grijpen. Een elektronische oorzaak dus (zoals steeds), maar wel met schade aan de kleppen en zuiger tot gevolg.

Het had zo mooi kunnen zijn…

Het had zo mooi kunnen zijn…

 

Volgens Yamaha MotoGP projectleider Kouji Tsuya is dit deels de oorzaak van het nieuwe elektronicapakket waarbij de begrenzer iets minder snel reageert. De motor van Rossi was zijn derde blok en dus een fris exemplaar, waarbij geen problemen werden verwacht, zelfs niet na Lorenzo’s sisser tijdens de warm up. De oorzaak werd ook pas achteraf achterhaald nadat de blokken terug naar de fabriek gingen, maar Yamaha zou ook een oplossing hebben voor het probleem. Dat er niet zo veel circuits meer op de kalender staan met zo’n extreem lang recht stuk, helpt daarbij uiteraard ook.

About The Author

Redacteur

Related Posts