Na een rampjaar in 2017 heeft MototechEWC een mooie prestatie neergezet tijdens de 24 uursrace in Le Mans. Piloten Bram Lambrechts, Marty Debruyne en Steve Mercer reden de Yamaha R1 naar een 16 plaats in het algemene klassement en een 10de plaats in de EWC-klasse. Een mooie opsteker voor het Wetterse team en het Belgische racewereldje.

Marty Debruyne, vlak voor de start.

Dit succes kwam er niet vanzelf, want afgelopen jaar kende Mototech veel problemen met hun Honda Fireblade. Er werd dus een switch gemaakt naar Yamaha’s YZF-R1, al bleek na de wintertests in Aragon en Valencia dat er nog werk aan de winkel was. Ook in Le Mans zelf werd het team tijdens de trainingsdagen geconfronteerd met enkele tegenslagen. Zo parkeerde Bram Lambrechts de motor een keer horizontaal – gelukkig zonder veel erg- en ook Arnaud de Kimpe ging er tijdens de laatste kwalificatie hard af met een geblesseerde enkel tot gevolg. In extremis werd Honda’s reservepiloot Steve Mercer opgetrommeld om het team te vervolledigen.

Bram Lambrechts mocht de motor over de eindmeet rijden.

Bij de kwalificaties blonken de rijders niet geweldig uit, (al was dat ergens ook te verwachten voor deze jonge knapen die zich voor het eerst met wereldtoppers kwamen meten) waardoor ze op een 41ste startpositie terecht kwamen. Marty Debruyne mocht zich zaterdag klaarmaken voor een sprintje hardlopen bij de befaamde Le Mans start en al snel bleek dat het team op de goede weg was. Uur na uur werden plaatsen gewonnen en op een bepaald moment reden ze zelfs 14. Het team bleef erg constante rondetijden neerzetten, ook in de nacht – een primeur voor Bram en Marty.

Elke endurance-piloot weet echter dat een 24uursrace meestal gewonnen wordt in de pitlane en de talrijke sleutelmomenten verliepen vlekkeloos. Een mooi visitekaartje voor de professionaliteit van Mototech. Na 24 uren racen op het scherp van de snee kreeg Bram Lambrechts de eer om de R1 over de meet te loodsen en daarbij stak hij in de laatste ronde nog de eindwinnaar voorbij.
Vanzelfsprekend loopt hij dus al enkele dagen op wolken en wist hij ons dit nog te vertellen: “De beleving tijdens de 24u was enorm, ik rook bij valavond de geur van de BBQ’s op de campings naast de baan. In mijn ooghoek aanschouwde ik elke ronde het reuzenrad naast het circuit. Dit terwijl ik tussen rond mocht rijden tussen de echte grote mannen, racers waar ik zo naar opkijk, zoals Randy De Puniet, Michael Laverty en David Checa.”
De volgende afspraak op de EWC agenda is 10-13 mei voor de 8h van de Slovakia ring. MaxxMoto wenst het hele Mototech team alvast veel succes! Met dank aan Christophe Couckuyt voor de foto’s.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts