De afgelopen maanden laat het gebrek aan personeel en materiaal bij de politie zich regelmatig voelen op de weg. Voornamelijk bij aanrijdingen op de drukke stukken snelweg is het vaak lang wachten tot een patrouille bij de plaats van het ongeval geraakt.

Meestal merkt de doorsnee weggebruiker het politietekort niet eens, maar vooral op de Ring rond Brussel is de groei van de files vaak toe te schrijven aan de onderbemanning. Wanneer er een aanrijding plaatsvindt, arriveert de politie te laat waardoor de rijstrook langere tijd versperd blijft en de files aangroeien. “We zijn al blij als we vernemen dat de voertuigen op de pechstrook zijn geraakt, dat geeft ons wat meer ademruimte”, zegt Rudi Conings, afgevaardigde van vakbond VSOA en een ervaren inspecteur van de federale wegpolitie.

Tekort van 20% aan personeel

Tijdens de piekmomenten zouden er in elke provincie vier tot acht politiewagens met twee personen op de weg moeten zijn. In realiteit blijkt dat niet haalbaar. In de drukke regio Brabant (E19, E40 en Brusselse Ring) is het soms al een succes als er één ploeg per verkeerspost beschikbaar is.
wegpolitie motorpolitie
Peter de Waele, woordvoerder van de federale politie bevestigt de grote tekorten: “In Brabant, Antwerpen en Oost-Vlaanderen is er te weinig volk. We zitten met een tekort van 270 mensen op een totaal van 1.200. De vluchtelingenproblematiek, het Kanaalplan en de terreurdreiging zet onze werking onder druk.”

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts