De CB750 mag dan wel de meest iconische van de Honda CB Four familie zijn, maar bij Ton-up Garage in Portugal hadden ze nog ergens het kleinere zusje, de CB500 Four, staan die ook wat aandacht verdiende.

Het resultaat is geen gewone restoratie maar een volledige rebuild: een hedendaagse fiets qua prestaties zonder in te boeten aan de look, de nostalgie en de geschiedenis van de CB Four familie.

Enkel de 4-in-4 uitlaat, spaakwielen en de orginele tank en zijpanelen moesten blijven, maar dat waren dan ook de enige vereisten.

De voorkant kreeg een upside-down voorvork van de 2002 Yamaha R1. Een enkelzijdige voorrem was wel voldoende waardoor de andere R1-remklauw, de legendarische ‘bluespots’ van Sumitomo achteraan gerecycleerd kon worden. Verder kreeg de CB500 clip-ons en een mooi verpakte cockpit en koplamp.

De achterkant heeft een veel grotere aanpassing ondergaan. De originele twin-shock heeft plaats moeten ruimen voor een monoshock van de Yamaha FZR 400R uit 1990 en de bijhorende alu achterbrug. Daarvoor was wel wat meer nodig dan het standaard knip en plakwerk aan het frame. Het volledig custom gebouwd kontje maakt het geheel af met 2 mooi ingewerkte LED lichtjes die meteen ook dienst doen als knipperlichten.

Aan het motorgedeelte werd niets gewijzigd. De gasten van Ton-up hebben het blokje wel volledig heropgebouwd en waar nodig de standaard Honda onderdelen gebruikt.

En dan is er nog de opvallende custom 4-in-4 uitlaat. Het geluid moest het rauwe geluid van het origineel zoveel mogelijk evenaren en daar zijn ze behoorlijk goed in geslaagd: een behoorlijk stille motor bij lage toeren, maar eens je haar in toeren trekt, lijkt het wel een Formule 1 wagen. Ook kleine zusjes worden groot.

 

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

 

 

About The Author

Related Posts