De Zweedse veringproducent Öhlins brengt een nieuw snufje uit ter ere van de 40ste verjaardag van het bedrijf.

Het gaat om de TTX Flow demper die voorlopig voorbehouden is voor het off-road rijden, al zegt Öhlins dat de technologie ook toegepast kan worden in andere segmenten van het motorrijden. De demper beschikt over dezelfde twin-tube setup van de andere TTX dempers die ervoor zorgt dat de interne krachten bij een compressie of uitgaande demping beter geregeld worden dan bij een klassieke schokdemper. Dankzij een nieuwe ontwikkeling van de interne kamers  – waarover Öhlins weinig kwijt wil – is de schokbreker echter beter voorbereid op meerdere opeenvolgende schokken.

ohlins-1

 

Volgens Öhlins is de essentie van een goede schokdemping dat de veer zo snel mogelijk opnieuw naar de neutrale positie komt na een beweging. Ze mikken er dus op dat de demper zo snel mogelijk terugkeert naar zijn statische druk, oftewel de druk die er is als de demper onbelast is. De TTX Flow zou dit sneller doen dan eender welke andere veer, zelfs binnen 1 honderdste van een seconde na een impact. Het heeft twee jaar geduurd om deze technologie te ontwikkelen en ze werd inmiddels reeds uitgetest tijdens MXGP-races.

Öhlins is zeer karig met informatie over hoe hun systeem werk, al gaat het om een toestelletje binnenin de schokbreker dat regelt hoe de druk aan de compressie- of reboundzijde aangepast moet worden naargelang de externe krachten waaraan de demper onderworpen werd.

Binnenkort ook op asfalt

Öhlins’ product-specialist Christopher Nilsson vertelt dat de TTX Flow demper een groter bereik aan dempingssnelheden aankan en dat de technologie rijders van ieder niveau ten goede zal komen. Momenteel moet een demper nog anders afgesteld worden voor een amateur rijder t.o.v. een professionele piloot en terwijl de TTX Flow goed omkan met alle verschillende rijstijlen.

Daar komt nog bij dat het instellen van de veer een stuk gebruiksvriendelijker geworden is, met handigere bedieningselementen voor o.a. de veervoorspanning en indicators voor het instellen van de andere veereigenschappen. Dit is iets wat we binnenkort ook op de asfalt-gerichte Öhlins veren zullen zien.

Meer informatie op de website van Öhlins.

  • Nieuwe TTX technologiey
  • 46 mm piston en 16 mm piston stang
  • Nieuw 58 mm gasreservoir
  • Gepatenteerde druktechnologie
  • Betere bodem weerstand dankzij herontworpen rubber bevestigingscup
  • Compressie en rebound verstelling met indicator
  • Eenvoudiger om van veer te veranderen dankzij nieuw design
  • Robuustere verstelling van veervoorspanning
  • Uitgebreid veergamma

 

 

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts