Norton’s V4 RR Superbike: Rule Brittannia

Norton’s V4 RR Superbike werd onlangs voorgesteld aan de pers. Zoals je van de Britten mag verwachten is het een zeer eigenzinnige machine.

De motor wordt aangedreven door een 1.200cc 72° V4 motor die goed zou moeten zijn voor 200pk. Wat betreft het design trekt de motor erg fel op de schetsen die we eerder al toonden. Het opvallendst is dat Norton de motor heeft voorzien van een uitgebreid elektronica-pakket dat het merk volledig zelf ontwikkelde. Tractiecontrole, wheeliecontrole, launch control, cruise control, een zesassige IMU, … de motor heeft het allemaal. Hij werd zelfs voorzien van een achteruitkijk-camera die in rechtstreekse verbinding staat met het 7″ HD-dashboard. Verder beschikt de motor ook over een op- en afschakel quickshifter en een datalogging systeem.

norton-v4-rr-09

Ondanks een enkelzijdige achterbrug, carbon kuipwerk en Öhlins demping (NIX30 vooraan, TTXGP achteraan) weegt de motor 178 kilo, wat toch redelijk zwaar is in vergelijking met de concurrentie. Voor een prijskaartje van nét geen 33.000 euro voor de ‘gewone’ V4 RR en 52.000 euro voor de exclusieve ‘SS’ -versie, mag je nu eenmaal hoge eisen stellen. Niet dat de jongens bij Norton zich er erg druk in maken, want de SS is al uitverkocht (oplage: 200 stuks) en ook de 250 andere motoren zullen ongetwijfeld snel over de toonbank gaan.

Ongeacht de prestaties van de nieuwe Norton op circuit, is het goed om weer een high-tech product te zien verschijnen van het historische Engelse merk.

norton-v4-rr-01

norton-v4-rr-02

32036_Norton V4 RR brochure 20p v4.indd

norton-v4-rr-06

norton-v4-rr-07

norton-v4-rr-08