Het lijkt er sterk op dat Kawasaki binnen afzienbare tijd een ‘kleinere H2’ op de markt zal brengen.

Dat Kawa met de H2 en H2R een mijlpaal in de motorgeschiedenis bereikte, hoeven we u niet meer te vertellen. Beide motoren puren dankzij een supercharger ontzettend veel pk’s uit hun relatief beperkte cilinderinhoud en als we de ingenieurs mogen geloven, beschikken ze ook over de technologie om dit soort motoren efficiënter te maken dan hun conventionele tegenhangers.

Kawasaki-SC02-Soul-Charger-750x480

Deze tekening toonde Kawasaki vorig jaar al, maar het design lijkt ons te extreem voor een productiemotor.

Het zou dus niet meer dan een logische stap zijn, als we binnenkort de eerste drukgevoedde motoren met een kleinere cilinderinhoud en minder pk’s zagen. Suzuki bracht eerder al het Recursion concept uit, een +- 600 cc motor met supercharger. Wij zetten echter ons geld op Kawa om als eerste een kleinere ‘turbo’ op de markt te brengen. (En ja, we weten dat een turbo en een supercharger niet hetzelfde zijn…)

De Suzuki Recursion was het eerste kleine turboconcept in jaren. Maar of hij ooit in productie gaat...

De Suzuki Recursion was het eerste kleine turboconcept in jaren. Maar of hij ooit in productie gaat…

Ontwikkelingskost verantwoorden

Daar zijn drie goede redenen voor. Ten eerste kan niemand ontkennen dat het ontwikkelen van de H2 en H2R een hoop duiten gekost heeft. Zeker als je ziet dat de motoren niet eens in een raceklassement (met uitzondering van de IoM TT) ingezet kunnen worden. Kawa moet dus wel iéts aanvangen met die technologie om het ontwikkelingswerk te verantwoorden.

Kawasaki-SC-01-Spirit-Charger-750x480

Een andere render van een mogelijke ‘Spirit Charger’.

Ten tweede, iets minder voordehandliggend heeft Kawasaki een patent genomen op de naam R2. Die kan uiteraard voor veel zaken gebruikt worden, dit is dus niets meer dan een berekend gokje.

En ten derde is er de president van het bedrijf, Kenji Tomida die reeds bevestigd heeft dat Kawasaki bezig is om te onderzoeken hoe ze de supercharger-technologie in kleinere motoren kunnen gebruiken, “waarschijnlijk in een motor rond de 800cc”. Vorig jaar kregen we al de Spirit Charger concepten te zien, we verwachten ons nu binnen afzienbare tijd aan een product dat iets rijper is voor productie.

Nog een mogelijke render van Kawasaki's volgende turbo. De auteur haalde duidelijk de mosterd bij de H2.

Nog een mogelijke render van Kawasaki’s volgende turbo. De auteur haalde duidelijk de mosterd bij de H2.

Wie niet genoeg kan krijgen van Kawa’s superchargers, bekijkt onze H2 test of het filmpje hieronder.

 

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts