Nieuwe Goldwing wordt radicaal anders

Goldwing liefhebbers krijgen binnenkort groot nieuws. Dat leiden we af uit een filmpje dat Honda gisteren postte en geruchten van insiders.

Love it or hate it, maar Honda’s Goldwing is sinds zijn introductie in de jaren stilletjes een voorloper geweest op vlak van toercomfort en technologie. De laatste jaren werd de gouden vleugel misschien een beetje stoffig, al gaat Honda daar binnenkort verandering in brengen.

Elektronica, DCT en …naafbesturing?

Motormappings, bochten-ABS, en tractiecontrole zijn enkele van de updates die we mogen verwachten, maar er is meer. Een tijdje geleden dook immers een patenttekening op waarop de Goldwing afgebeeld werd met naafbesturing. We mogen ons dus aan een radicale update verwachten, die ongetwijfeld ook een gloednieuw infotainment-systeem met zich zal meebrengen. Last but not least verwachten we ook dat de ‘Wing uitgerust wordt met Honda’s Dual Clutch Transmission (DCT). Projectleider Junichi Sakamoto liet vorig jaar reeds weten dat “Als er een nieuwe Goldwing komt, dan willen we het publiek verrassen met de hoeveelheid nieuwe technologie.”

Computertekenaar Kar Lee kwam met dit hersenspinsel op de proppen.

Nu weten we al langer dat de fabrikanten soms meerdere patenten aanvragen die daarom niet altijd in productie gaan. Of de naafbesturing er effectief doorkomt is dus nog een vraagteken, want via de geruchtenmolen vingen we ook berichten op over een voorzijde die gelijkenissen vertoonde met BMW’s Duolever-systeem. Wat de keuze ook wordt, je mag er van uitgaan dat de motor over een semi-actief veersysteem zal beschikken. En dan is er nog het motorblok dat ongetwijfeld reeds aan de Euro5-keuring zal moeten voldoen.

Meer nieuws volgt ongetwijfeld in de aanloop naar de EICMA en Tokyo Motor Show.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.