Nieuwe Dirttrack piste in Mettet: Alle info en weetjes

Tijdens de openingsavond van het eerste Ladbrokes Bikersland (voorheen Festival de la Moto) op vrijdag 16 maart is de dirt-track-piste van het circuit Jules Tacheny officieel in gebruik genomen. Een première voor België en een meerwaarde voor de liefhebbers van het dirttracken die niet steeds naar Nederland of Frankrijk willen rijden.
Dirttrack (of flattrack) racen groeit alsmaar aan populariteit, denk maar aan Rossi’s ranch in Tavullia, de Dirtquake evenementen en uiteraard het originele AMA Flattrack kampioenschap in de States. Maar waar moet je het in godsnaam beoefenen? Tot voor kort was de Speedway in Lelystad de enige flattrack piste die een beetje binnen het bereik lag – met uitzondering van de ovaal in Zolder (Limburg) waar slechts 3x jaarlijks gereden mag worden omwille van geluidsoverlast – , al komt daar nu verandering in.

Begeleiding van Fio

De voorzitter van het circuit van Mettet, Freddy Tacheny, had natuurlijk ook gezien dat meer en meer GP-piloten trainen op dirttrack banen en daardoor ging hij aan het denken. De parking bovenaan het circuit van Mettet staat meer leeg dan dat ze gebruikt wordt, de kostprijs van een dirttrack baan (lees: een hoop zand, wat hekwerk, een wals en een werknemer om de piste te onderhouden) is relatief laag en met ex-supermoto kampioen en allround showboy Fred Fiorentino is er geen gebrek aan goede begeleiding. Eén plus één werd twee, et voilà de piste ligt er!

Een opsteker, met een angeltje…

Een opsteker voor het Belgische motorrijden, al kan ik het niet nalaten om toch een paar kleine bedenkingen te maken, met name wat betreft de manier waarop deze piste uitgebaat zal worden. Zo beschikt de organisatie over TM Racing 300cc  tweetakt supermoto’s die je zal kunnen huren voor een stage van een volledige (of misschien meerdere) dag(en) en zal er een soort van ‘karting’-formule zijn waarbij je de motoren per sessie van 15 à 20 minuten kan huren. De organisatie benadrukt dat het er alles aan zal doen om de prijzen democratisch te houden, al was er nog geen vaste prijslijst. Voor ultieme beginners zal je trouwens ook aangepaste kledij kunnen huren. Super, al stel ik me wel de vraag of viertaktmotoren niet geschikter waren voor op de dirttrack? Tijdens een eerste demo bij de opening konden we zien dat de pro-rijders serieus aan het vechten waren om de tweetakten (met beperkte motorrem) de bocht in te wringen, terwijl er bij het uitkomen van de bocht dan weer erg veel (nogal giftige) power beschikbaar was.

Geen eigen motoren?

Daarbij komt nog dat eigen motoren niet toegelaten zullen zijn, en ik kan me moeilijk voorstellen dat deze regel lang geldig zal zijn. Mettet staat bekend als het mekka van het supermoto-wereldje en het kan toch niet dat de supermoto-diehards hun eigen motor steeds in de schuur zullen laten om een TM tweetakt te huren… Om nog niet te beginnen over de pro’s als bv. Xavier Siméon die beschikken over écht flattrack materiaal. Mijn tip voor de uitbaters: stel duidelijke regels op i.v.m. de bandenkeuze en laat de eigen motoren toe op specifieke dagen.

To be continued wanneer de piste effectief geopend wordt (door de weersomstandigheden is er een beetje vertraging), en wanneer we met MaxxMoto sowieso nog eens een kijkje gaan nemen!

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.