De grootse update voor het Circuit van Zolder is iets vroeger dan gepland klaar. Daarbij springt vooral een nieuwe asfaltlaag in het oog, maar er werd ook hard gewerkt aan de veiligheid van motorrijders.

Hoewel er momenteel nog geen eenduidig antwoord is op de herstart van het circuit-seizoen, brengt Circuit Zolder ons alvast goed nieuws. De Coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat de werken aan het circuit opgeschoven werden in de planning, en het moet gezegd dat er flink wat nieuwigheden zijn.

De belangrijkste daarvan zijn digitale LED-vlagsignalen, een stevige vergroting van de grindbak aan de Bianchi bocht (laatste bocht voor het rechtstuk richting de kleine chicane en Sacramentsheuvel) en een vergroting van de grindbakken aan het kanaal n.a.v. twee ongevallen.

Daarnaast is er ook een nieuwe uitloopstrook in de Jacky Ickx chicane, voor het opdraaien van het rechte eind. Een extra strook asfalt moet ervoor zorgen dat auto’s en motoren veiliger terug het circuit opkunnen als ze daar hun rempunt missen. Tot slot zijn er nog nieuwe, veiligere curbs en werden ook her en der bandenmuren vernieuwd. Het circuit geeft ook aan dat het nog gaat testen met andere afremmers in de chicanes, al heeft de FIA-goedkeuring hierin het laatste woord.

Hoewel het Circuit Zolder altijd een eigenaardige reputatie zal meedragen omwille van de dikke betonmuren op sommige plekken, is er dus heel hard gewerkt om Vlaanderen’s enige echte racecircuit naar een hoger niveau te tillen. Wij kunnen alvast niet wachten om het zelf te gaan uitproberen!

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts