MV Agusta heeft afgelopen jaar 50 miljoen euro opgehaald om het bedrijf uit financiële nood te helpen. De Russische investeerder Timur Sardarov wordt hierdoor voorzitter van de raad van bestuur en CEO, terwijl Giovanni Castiglioni aan boord blijft als president van het merk. Het eerste goede nieuws dat beide heren kunnen melden: er komt een nieuwe Brutale viercilinder!

Dit beeld dateert al van juni 2016, maar het is het enige wat we voorlopig te zien krijgen van de nieuwe Brutale.

Het is geen nieuws dat de geschiedenis van MV Agusta niet over rozen loopt. Na de heropleving van enkele jaren geleden met een stroom van nieuwe driecilinder modellen, kwam er een abrupt einde aan de hoogconjunctuur. De leveringen liepen achterstand op en na een lange stilte kon het merk enkel nog uitpakken met een gepimpte Turismo Veloce en enkele Limited Editions. Daar lijkt nu weer verandering in te komen dankzij een de nieuwe Russische cashflow.

Nieuwe centen, nieuwe baas

De -mega vaag klinkende- ‘Ocean Group International’ van Timur Sardarov en Oliver Ripley is een private holding met vertakkingen in de luchtvaartindustrie, agricultuur, landgoed, e-business, mijnbouw en uiteraard ook in het financieren van bedrijven. MV Agusta valt sinds eind vorig jaar onder die laatste noemer, waarmee je meteen ook weet dat Sardarov dit niet doet uit liefde voor de motorfietsen. De eerste quotes die we krijgen van de nieuwe CEO zijn dan ook voorspelbare binnenkoppers: “We willen focussen op premium motorfietsen, de ontwikkeling van een beter dealernetwerk en een betere ondersteuning voor MV Agusta eigenaars.” -Duh!

212 pk?

Interessanter wordt het wanneer MV begint over een nieuw viercilinder platform dat zou beginnen met een nieuwe Brutale 1000 die we te zien krijgen op de EICMA. Verder vielen er ook al woorden over een neo cafe racer en in 2021 een nieuwe superbike. MV gaat zelfs nog een stap verder door te zeggen dat de nieuwe Brutale goed zou zijn voor maar liefst 212 pk, waarmee deze hypernaked meer paardjes levert dan de meeste superbikes. Indrukwekkend, al wachten we graag even af tot we de motor in het echt zien en op een testbank kunnen zetten. In 2020 komt de Euro5-norm er namelijk aan en die brengt flink wat uitdagingen met zich mee voor de ontwikkeling van performante motoren.

Giovanni blijft positief (ondanks alles…)

President Castiglioni vat het allemaal erg optimistisch samen: “De afgelopen vijf jaar heeft MV Agusta een belangrijke groei gekend dankzij de uitbreiding van het gamma met de driecilinder motoren. Nu is het tijd om de vruchten te plukken van die inspanningen en ons te concentreren op een betere service en netwerk om onze klanten een unieke aankoopervaring te geven die de waarden van ons merk weergeeft.”

Ook wat betreft de financiële kant neemt de president geen blad voor de mond: “Dankzij het werk van de afgelopen 24 maanden zijn onze netto schulden met 60% gezakt, waardoor MV Agusta opnieuw een stabiel bedrijf is. Dit was niet mogelijk geweest door ons aandeelhoudend bedrijf (Black Ocean nvdr.). Deze situatie laat me nu toe om te focussen op de industriële kant van het bedrijf, het was trouwens ook mijn voorstel om Timur aan te halen als CEO. Zijn visie op de toekomst kan een nieuw begin zijn voor MV Agusta.”

Straffe woorden van de man die op jonge leeftijd al miljoenendeals sloot met o.a. Harley-Davidson en het zou ons alvast niets verbazen, mocht hier méér achter zitten dan het potentieel om van MV Agusta opnieuw een sterk merk te maken.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts