MV Agusta brengt een laatste eerbetoon aan de F4 én aan Claudio Castiglione met de MV Agusta F4 Claudio limited edition. 

De MV Agusta F4 veroverde heel wat harten bij de lancering in 1997. Het meesterwerk, ontworpen en ontwikkeld door de legendarische Massimo Tamburini, bezegelde daarmee de come-back van het Italiaanse merk. De motor mag dan ondertussen meer dan twee decennia oud zijn, het ontwerp van de F4 blijft tijdloos en verbluffend. Maar daar komt nu dus een einde aan. De F4 verdwijnt uit het gamma bij MV Agusta. Maar de Italianen zouden geen Italianen zijn als ze er niet de stekker uittrekken met een knaller van formaat: de MV Agusta F4 Claudio, waarbij de Claudio uiteraard verwijst naar Claudio Castiglioni, de man die MV Agusta bijna drie decennia geleden weer tot leven wekte.

De F4 Claudio wordt een limited edition van 100 stuks en is gebaseerd op de MV Agusta F4 RC, waarbij gewichtsbesparing duidelijk een belangrijk deel van de design briefing was. Het kuipwerk bestaat volledig uit carbon met een zwart-gouden afwerking. Ook de zwarte carbon wielen van BST krijgen een gouden accentje. Naast uitbundig gebruik van carbon, en een aantal aluminium componenten, werden alle bouten en schroeven vervangen door titanium exemplaren. Daarmee tikt de motorfiets af op 175 kg (droog gewicht) met de optionele race-set.

Achter de carbon kuip zit het gekende 4-in-lijn motorblok, goed voor 212pk (met titanium SC Project uitlaatsysteem), en 115 Nm koppel bij 9.300tpm. Het vermogen zonder de race-set staat op 205 pk. Het motorblok kreeg een upgrade met titanium drijfstangen, een lichtere krukas, andere compressieringen en met DLC behandelde nokvolgers.

De MV Agusta’s Reparto Corsica (RC) divisie heeft voor deze limited edition nieuwe luchtinlaat- en uitlaatpoorten ontwikkeld. De motor is verder uitgerust met een bidirectionele quickshifter en een natte STM-slipperkoppeling, vier rijmodi – Normaal, Sport, Regen en Custom – een AIM dash dat barst van de datalogging-opties, een IMU-gecontroleerde acht tractie controlesysteem en MVICS (Motor & voertuig-geïntegreerd Control System) elektronica. En dat alles te bedienen met de knoppen aan het stuur.

De F4 Claudio kreeg vooraan een Ohlins NIX 30 TiN-gecoate vork en twee 320mm “T-Drive” -remschijven met Brembo Stilema 4-zuiger radiale monoblokremklauwenen. Achteraan werd een Ohlins TTX36-shok gemonteerd. De uitlaat komt van het SC-Project en kreeg een met laser-gegraveerde “Claudio” op de dempers. Ook op het zadel kan je die “Claudio” terugvinden.

Deze laatste MV Agusta F4 Claudio limited edition zal voorgesteld worden op de EICMA in Milaan. Over de prijs zullen we het voor het gemak maar even niet hebben.

 

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Related Posts