Motormarkt herpakt zich voorzichtig in maart

De motormarkt heeft zich in maart voorzichtig herpakt, na twee erg slecht maanden. In totaal werden er in maart slechts 43 motoren minder ingeschreven dan vorig jaar, ofwel een verlies van 1,7%. In totaal zit de markt nog op een verlies van 12,3% t.o.v. 2016.

Febiac is normaliter erg voorzichtig om uitspraken te doen over de motormarkt, al werd er nu toch een persbericht uitgestuurd dat je hieronder integraal kan lezen. Er klinkt een positieve toon over de herneming van de markt en ook over de groei van de bromfietsmarkt. Slaan we de cijfers er op na, dan zien we enkele  grote stijgers: Kawasaki en Triumph doen het bijna de helft beter dan in maart vorig jaar, BMW gaat er met meer dan een kwart op vooruit, en ook KTM en H-D maken vooruitgang. Opvallend is ook de opkomst van de kleinere merken Husqvarna en Mash (+88% en +66%).

Minder goed nieuws is er voor de overige Japanse merken: Honda gaat er met 33 procent op achteruit, Yamaha levert 10 procent in en ook Suzuki daalt sterk met -35%. De Italiaanse merken Piaggio en Ducati moeten eveneens inleveren.

 

Markt gemotoriseerde tweewielers herneemt in maart

De markt van motoren en scooters toonde na een moeilijke start van 2017 in de maand maart een herstel. In die maand was er sprake van een kleine groei van 0,4%. In het hele eerste kwartaal van 2017 was er een daling van 10,8%. De markt van bromfietsen daarentegen kende een goede eerste drie maanden: daar was er een groei van 16,3%.

2017 is voor de sector van motoren en scooters moeilijk geweest met in januari en februari een krimp en pas in maart weer een kleine groei. Dat is onverwacht omdat verscheidene importeurs meldden in januari een goed Motorsalon te hebben gehad. Een verklaring voor de daling is onder meer de invoering van de Euro 4 norm voor motoren in 2017. Motoren die daar niet aan voldeden werden eind 2016 al ingeschreven. Dat betekent dat er een verschuiving van begin 2017 naar de laatste maanden van 2016 is geweest. Het effect van het Salon laat zich altijd pas in het voorjaar voelen omdat de meeste bestellingen pas dan uitgeleverd worden. In de eerste drie maanden van dit jaar zijn er 5.535 nieuwe motorfietsen en scooters ingeschreven, een daling van zo’n 10% vergeleken met dezelfde periode in 2016.

België is niet het enige land waar de start van het nieuwe jaar moeilijk is geweest voor de motor- en scootermarkt. In de ons omringende landen was een zelfde ontwikkeling te zien. In Duitsland bijvoorbeeld was er na twee maanden met een daling in maart ook sprake van een herneming.
Positief is dan weer dat de markt van bromfietsen voor het eerst sinds jaren groeit, met 16,3%. In het eerste kwartaal werden er in ons land 3.274 nieuwe bromfietsen ingeschreven, 1.508 bromfietsen in de categorie A (met een maximum snelheid van 25 km/uur) en 1.766 in de categorie B (met een maximum snelheid van 45 km/uur).

Niet eenduidig

In zo goed als alle gangbare segmenten van de markt van motoren en scooters was er sprake van een daling. Opvallend is wel dat het segment ‘basic/roadster’ een groei van zo’n 10% kent. Voor de meer op sportgebruik gerichte niches ‘enduro’ en ‘trial’ tekende men ook een groei op.
In de top tien van de meest ingeschreven merken en modellen is het beeld niet eenduidig. Op te merken is dat merken met nieuwigheden goed scoren. Een ‘duur’ merk als BMW groei licht en is marktleider. Een budgetmerk als SYM gaat er dan weer op achteruit, terwijl Kymco – ook een budgetmerk – een vooruitgang boekt. Bij de best verkochte modellen scoort BMW sterk. Het Duitse merk neemt de eerste drie plaats in de modellen-toptien in. Opmerkelijk zijn de grote verschillen in die rangschikking: zes vooral zware motoren (900 cc en méér) gevolgd door vier 125 cc scooters. Bij de bromfietsen is SYM zowel in de categorie A als in de categorie B marktleider.

Top tien-modellen

1 BMW R1200 GS Adventure
2 BMW R1200RT
3 BMW R1200GS
4 Yamaha XSR900
5 Kawasaki Z900
6 Honda CRF100 Africa Twin
7 SYM GTS 125i
8 Honda NSS 125 AD Forza
9 Honda PCX 125
10 Vespa GTS125