Het 24ste zitje dat geïntroduceerd zou worden in 2017 werd geschrapt, dit op aanvraag van de fabrikanten. En ondanks het feit dat er meerdere noemenswaardige kandidaten waren om het startveld te vervolledigen.

Vijf partijen toonden interesse, drie werden er na beraad van het selectiecomité (samengesteld uit afgevaardigden van Dorna, FIM en IRTA) weerhouden. Het comité, dat dus werd verhinderd om een team te selecteren, gaf toe dat de drie kandidaturen veelbelovend waren. In de wandelgangen werd er gefluisterd dat het trio kanshebbers bestond uit Sito Pons (actief in Moto2, maar wil graag terug naar MotoGP), LCR Honda (zou graag een tweede motor inzetten) en het Interwetten Moto2-team dat graag voor het eerst de stap naar de koningsklasse wil zetten.

LCR zou graag een tweede motor op de MotoGP grid hebben.

LCR zou graag een tweede motor op de MotoGP grid hebben.

Waarom het zitje dan geschrapt werd? Omdat de deelnemende fabrikanten het helemaal niet zagen zitten om – voor 2017 althans – een extra motor beschikbaar te stellen en bijbehorende team support op poten te zetten. Dat is op zijn minst opmerkelijk, want in het MotoGP reglement staat duidelijk gestipuleerd dat elke fabrikant twee satellietmotoren beschikbaar moet stellen voor privé teams, een verplichting waar voorlopig enkel Honda, Yamaha en Ducati aan voldoen.

 “Wat het kost om op de MotoGP grid te staan? Minimum 4 miljoen euro.”

Wat het kost om op de MotoGP grid te staan? Minimum 4 miljoen euro, waarbij Dorna wel 2,4 miljoen euro toesteekt. Toch was een gebrek aan financiële middelen niet het probleem in dit geval, maar wel het gebrek aan competitief materiaal. 2017 wordt KTM’s eerste jaar in de MotoGP, dus dat zou een gigantische gok zijn om daarvoor te opteren als satellietteam. Aprilia’s RS-GP is duidelijk competitiever dan vorig jaar, maar nog altijd niet echt competitief. Dan blijft enkel nog Suzuki over, maar dat merk is zeer terughoudend wanneer het op satellietteams aankomt. Of er een team ook daadwerkelijk gevraagd heeft naar een Suzuki klantenmotor is niet meteen duidelijk, al is het contract dat Moto2 wereldkampioen Zarco heeft getekend met Suzuki voor 2017 wel een teken aan de wand.

Suzuki lijkt de meest voor de hand liggende keuze voor satellietteams. Kiezen voor Aprilia of Suzuki is een gok.

Suzuki lijkt de meest voor de hand liggende keuze voor satellietteams. Kiezen voor Aprilia of Suzuki is een gok.

Hoewel de 24ste startplaats werd geschrapt voor 2017, wil dit niet zeggen dat er in de toekomst geen uitbreiding komt. Het persbericht van de FIM vermeldt duidelijk dat de mogelijkheid in de toekomst aangeboden moet worden, hopelijk wanneer de fabrikanten bereidwilliger zijn om competitieve machines ter beschikking te stellen.

Bronnen: motorcyclenews.co.uk, motomatters.com

Kawa Cut

About The Author

Redacteur

Related Posts