Overmacht en last lap battles

De tweede manche van het MotoGP kampioenschap in Argentinië bracht een hoge dosis spektakel. Niet voor de overwinning, want Marc Marc Marquez was vanaf de eerste ronde heer en meester, maar Andrea Dovizioso en Valentino Rossi vochten een zware strijd uit voor de tweede plek. Daar bleef het trouwens niet bij want terwijl Jack Miller bewees dat zijn Pramac Ducati goed genoeg is om Danilo Petrucci’s fabrieksmachine af te troeven, reed Alex Rins de inhaalrace van zijn leven.

Pechvogels

Eén van de smaakmakers beging nochtans een grote fout vooraleer de race begon. Je kon het niet zien op je TV-scherm, maar Dorna’s high speed camera’s detecteerden een valse start van Cal Crutchlow die in de trainingen en kwalificaties erg snelle tijden neerzette op zijn LCR-Honda. In de beginfase van de wedstrijd kon hij nog aanpikken bij de koplopers en ook na een drive-through penalty was Crutchlow de enige rijder naast Marc Marquez die twee rondjes 1.39″ kon rijden. Uiteindelijk zou hij zelfs nog in de punten eindigen. Toch was het een domper op deze wedstrijd die verder bol stond van de strakke inhaalmanoeuvres.

Vinales kan zijn snelle kwalificatietijden niet vertalen naar een goede wedstrijd(start).

Nog een man die zijn goede kwalificatie als sneeuw voor de zon zag verdwijnen bij de start was Maverick Vinales. De Spaanse Yamaha-fabrieksrijder blijft kampen met moeilijkheden in de beginfase van de wedstrijd en ook in Argentinië zakte hij op amper 2 ronden terug van de 2de naar de achtste plek. Hoewel hij het tempo van de kopgroep kon volgen, slaagde Vinales er nooit in om een vuist te maken en alsof dat niet volstond werd hij in de laatste ronde getorpedeerd door Franky Morbidelli. Rossi’s poulain gooit daarmee roet in het eten van Yamaha nadat hij eerst nog een mooie strijd aan de kop van het pack leverde met zijn leermeester.

Morbidelli reed een mooie wedstrijd, maar kan duidelijk nog wat leren van zijn meester m.b.t. inhalen in de laatste ronde.

Terugkeer van Vale

Toch twijfel ik er geen seconde aan dat er bij Yamaha vanavond een feestje is, want voor het eerst sinds de Sachsenring in 2018 mocht Valentino Rossi opnieuw op het podium kruipen. Na een erg matige kwalificatie was de 40-jarige publiekslieveling de enige die het volledige potentieel van de Yamaha kon benutten, mede door de keuze voor een medium achterband terwijl zijn tegenstanders stuk voor stuk op hard rubber stonden. Met name Andrea Dovizioso – die lang tijd de tweede plek bezette – kloeg dat hij “Niet zo hard kon gaan als normaal in de eindfase.”

Om in de laatste ronde te vechten met Rossi moet àlles goed zitten. Dat was bij Dovi niet het geval.

Alles wees dus op een last lap battle en dan weet je dat je Rossi nooit mag afschrijven. De Yamaha fabrieksrijder had enkele ronden de tijd gehad om de kat uit de boom te kijken en na een mooi uitgevoerd inhaalmanoeuvre was Dovizioso verslagen.

Tegenpolen

Alex Rins reed van P16 naar de kopgroep en leverde een felle strijd met Jack Miller.

Minstens even mooi was de strijd om de vierde plek tussen Jack Miller en Alex Rins. De Australische Ducati-rijder is in bloedvorm en vocht de hele wedstrijd lang voor iedere centimeter met verschillende sparringpartners. Rossi, Vinales, Morbidelli, Petrucci,… stuk voor stuk passeerden ze de revue, al was Alex Rins dus de lastigste klant. Hoewel de Suzuki-rijder op het rechte stuk acceleratievermogen tekort kwam, had de Ducati het moeilijk in de bochtigere secties. Na een inhaalrace vanaf de zestiende plek nam Alex Rins uiteindelijk genoegen met een vijfde plek, gevolgd door Danilo Petrucci die zijn sterke resultaten op de fabriek-Ducati tijdens de wintertests duidelijk nog niet kan vertalen naar de race.

Miller eiste P4 op en moest daarvoor aanvallen van zo ongeveer de halve paddock afweren.

Rookies

Quartararo was de snelste rookie, al ligt het niveau van de nieuwe lichting over het algemeen erg hoog.

Takaaki Nakagami, Fabio Quartararo en de broertjes Espargaro (Aleix 9de, Pol 10de) profiteerden van de aanrijding tussen Morbidelli en Vinales om de top 10 te vervolledigen. Hiermee zien we dus een erg gevarieerde top-10 met de aanwezigheid van alle constructeurs. Na Quartararo op de 8ste plek eiste andere rookie Miguel Oliveira de elfde plek op voor Jorge Lorenzo die duidelijk nog niet fit is en bovendien zijn start compleet verknalde. (Volgens de eerste gegevens zette hij zijn pitlimiter per ongeluk aan op de grid.) Na een sterk teruggekomen Crutchlow volgde de laatste nieuwkomer Francesco Bagnaia die voorafging aan Johann Zarco (KTM), Hafisz Syahrin (KTM Tech 3) en Andrea Iannone (Aprilia Gresini). Joan Mir’s Suzuki kampte vier ronden voor het einde met technische problemen en dus moest hij opgeven, net zoals beide Reale Avintia Ducati-rijders Tito Rabat en Karel Abraham.

De Alien

Alle gebruikelijk MotoGP-spektakel terzijde was het in Argentinië vooral eenzaam aan de top voor Marc Marquez. Na een tactische fout tijdens de vrije trainingen zette de Repsol piloot alles recht in de kwalificatie en na de wedstrijd omschreef hij dit weekend zelf als “Eén van de sterkste weekends van m’n hele carrière.” Niet slecht komende van een meervoudige wereldkampioen die ongetwijfeld nog enkele goede jaren in z’n mars heeft. Met een voorsprong van 9,8 seconden finishen (na 2 bochten uit te bollen en een showtje voor de mannen in de pitstraat) is op z’n lichts gezegd indrukwekkend, maar de rondetijden zijn pas echt buitenaards.

Ter vergelijking:
1)Een furieuze Cal Crutchlow die na zijn ride trough penalty niets meer te verliezen had, slaagde erin om met een vrije baan 2 rondjes 1.39.9 neer te zetten.
2)Valentino reed net zoals Dovi constant halverwege de 1.40 met op het einde nog een sprintje naar een 1.40.2.

Marc Marquez reed 14 (!) ronden 1.39 met als toppunt een rondje 1.39.426 in de eerste vliegende ronde van de wedstrijd.

Dan kan je moeilijk anders dan concluderen dat Marc Marquez zijn ergste vijand is op circuits waar hij in vorm is. Met enkele lichte schuivers en bijna-valpartijen in de trainingen bewees Marquez dat hij zijn schouderoperatie volledig verteerd heeft en sommige journalisten verwezen al naar “Michael Schumacher tijdens zijn topjaren” om Marquez’ overwinning in Termas de Rio Hondo te omschrijven. Eén ding is zeker: de jonge Spanjaard staat na twee wedstrijden aan kop in het kampioenschap en het volgende raceweekend speelt zich af op een circuit waar hij nog nooit verloor. Gelukkig voor de andere titelkandidaten is het seizoen nog erg lang.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts