Op de vorige editie EICMA presenteerde Moto Guzzi al het conceptmodel van de V85. De motor leek toen al in behoorlijk ver stadium en haast zo klaar om van de productieband te rollen. Dat werd deze week nogmaals bevestigd nu ook de beelden bekend gemaakt werden die bij de patentaanvraag horen.

Het uiteindelijke productiemodel van de Moto Guzzi V85 blijft dus heel dicht bij het concept dat op EICMA getoond werd, maar er zijn toch ook een paar opmerkelijke verschillen. Zo valt de uitlaat opmerkelijk groter uit dan origineel, om plek te maken voor de onvermijdelijke catalysator. De conceptmotor had nog Öhlins vering, maar die is ondertussen vervangen door andere exemplaren. Ook de radiaal gemonteerde Brembo remklauwen vooraan zijn opmerkelijk veranderd.

De grootste verschillen zitten echter in het bodywork van de motor. Vooral de kleinere en anders gevormde tank valt daarbij op. Ook het zadel is aangepast en een tikkeltje lager dan het originele Dakar-geinspireerde zadel van de conceptmotor. Het dashboard en de koplampen blijven dan weer ongewijzigd. Ook aan het subframe achteraan werd niets veranderd.

Motorisch is de V85 met 80pk heel gelijkaardig aan vorige Guzzi motoren, maar daar houdt de gelijkenis op. De motor onderging een volledige redesign en zal de basis gaan vormen voor een hele reeks Moto Guzzi modellen.

Moto Guzzi plant deze V85 stevig in de middenklasse van de adventure motoren. Met zijn 850cc is de V85 te licht om de koploper onder de adventure motoren, de R1200GS, naar de kroon te dingen, maar de V85 heeft wel een aantal eigenschappen die bij de kopers van adventure motoren heel populair zijn: de luchtgekoelde tweecylinder motor en nog belangrijker, de cardan. Vooral dat laatste mist bij andere populaire modellen in dit segment, de F850GS van BMW en de Triumph Tiger 800.

Hoewel ze bij Moto Guzzi nog een hele weg af te leggen hebben om ook maar in de buurt van de verkoopscijfers te komen van BMW en Triumph in het adventure segment, is deze V85 toch wel het meest veelbelovende dat we de afgelopen jaren uit de Moto Guzzi-stal hebben zien komen.

 

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.