XTra veel plezier
Eind de jaren zeventig kwam Yamaha op de proppen met twee lettertjes en drie cijfers die de motorwereld voorgoed zouden veranderen. De XT 500 is de bekendste van de oer-trailmotoren en daar zit o.a. een overwinning van de allereerste Dakar Rally door Cyril Neveu zeker voor iets tussen. Maar het is zoveel meer dan dat. Lang voor de komst van GPS-technologie, internetfora en groots opgezette motorevenementen was dit de motor die het avontuur op twee wielen symboliseerde. Veertig jaar na zijn oorspronkelijke onthulling, is een eerbetoon niet misplaatst.
Foto’s: Jonas ‘El fotógrafo’ Roosens
Tekst: Arno ‘CEO’ Jaspers
De grootste hulde van Yamaha aan die XT 500 is uiteraard het nieuw leven inblazen van het XT-concept met de Ténéré 700. De Jappen hebben een hiermee een trailwapen neergezet dat avontuur uitademt. Maar er is meer, want naast die hardcore adventure motor pakt het merk dus ook uit met de XSR 700 XTribute. Oftewel een gescrambelde uitvoering van de XSR in de originele XT 500-kleurtjes. En het resultaat mag er wezen.
Géén Jacky Tuning
Het is nochtans niet gemakkelijk om een klassieke kleurstelling tot zijn recht te laten komen. Denk gerust aan alle ‘Jacky Tuning’ Gulf, Martini, Marlboro, Repsol of Lucky Strike misbaksels die er rond rijden, maar Yamaha’s XTribute is naar mijn mening erg geslaagd. De gouden wielen steken mooi af tegen de rood/zwart en metaalkleurige elementen , enkel de oversized koplamp van de XSR 700 blijft even wennen.
Daarbij komt nog eens dat onze testmotor is uitgerust met een erg geslaagd optioneel Vintech achterlichtje en daarnaast een eveneens optionele Akrapoviç. Dit hoog oplopend stukje Sloveens vakmanschap zorgt naast een vette sound (vaarwel, standaard huffelpufje) voor het nodige scramblergehalte in samenspraak met de Bridgestone trailbanden.
Daar komt nog een breder stuur en een iets hogere zadelhoogte bij, al heb je de grootste verschillen met de standaard XSR 700 dan wel gehad. Er zijn nog een hoop kleine details, maar je zou gerust kunnen zeggen dat deze test overbodig is na verschillende ritjes met de MT-07 en XSR 700. Die vielen stuk voor stuk echter zo goed mee, dat ik met veel plezier ook de XTribute een keer de sporen geef om te zien of hij de funfactor van z’n broertjes evenaart…
Why so serious?
Achja, wat zou je zelf verwachten. Het CP2 motorblok biedt nog steeds het meeste plezier in zijn klasse, ongeacht of je nu op het asfalt, dan wel op een bosweggetje scheurt. De Bridgestone AX41SF scramblerbanden geven overal veel vertrouwen en als je eens een foutje maakt, dan is de XTribute nog steeds heel vergevingsgezind. De gasrespons is soepel, de remmen goed doseerbaar en dan is er nog de vering.
Hierover is al heel wat inkt gevloeid en onder de serieuze motorjournalisten bestaat een consensus dat Yamaha’s hele 750cc-reeks te zacht is afgeveerd. Zeker wanneer je op zoek gaat naar scherpe stuursensaties in de Ardennen of Eiffel valt daar iets voor te zeggen. Maar de zachte veren hebben ook hun pluspunten. Te beginnen met een uitstekend rijcomfort dat helemaal aansluit bij de ruime, rechtop zithouding.
Qua stuurscherpte laat de XSR inderdaad wat puntjes liggen, maar dat maakt hij imo weer goed met een stevige dosis wheelieplezier. De zachte achterschokbreker in combinatie met het koppelkrachtige blok zorgen er nu eenmaal voor dat deze XTribute net zoals de MT-07, Tracer 700 en XSR 700 met stip op 1 staan in mijn wheelie top-100.
De XSR is ontzettend basic, maar verveelt nooit. En een leuke extra is dat hij helemaal niet smeekt om constant op de limiet te rijden. Integendeel, ik geniet ervan om aan een iets voorzichtiger tempo offroadpaadjes te verkennen en op tijd en stond een rustpauze in te lassen om de XTribute in al z’n schoonheid te bewonderen.
De Afrekening
Net als de XSR 700 XTribute, hou ik deze test to the point en eenvoudig. Wie droomt van het avontuur op een klassieke XT 500, krijgt nu een praktischer en betrouwbaarder alternatief aangeboden. De offroadfanaten kijken beter naar de Ténéré 700, maar wie zo nu en dan een klein avontuurtje wil beleven in stijl, heeft met de XTribute een ideaal hommage aan de spirit van de XT 500 in z’n garage. Yamaha brengt een speciale hulde en de formule werkt zeker en vast.
Het enige wat je er wel bij moet pakken is de prijs van 8.799 euro (9.999 in Nederland) waarbij nog eens een dikke duizend euro komt voor de bovenliggende Akra – en die wil je hebben. Een bedrag dat je zonder twijfel neertelt als je verliefd bent op de looks.
Technische fiche
Yamaha XSR 700 XTribute
Motor: 749cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde 270° paralleltwin
Max. vermogen: 75 pk/9.000 o.p.m.
Max. koppel: 68 Nm/6.500 o.p.m.
Transmissie: zesbak, ketting
Frame: stalen diamantframe
Voorvering: 41 mm telescopische voorvork, niet regelbaar, veerweg 130 mm
Achtervering: monoshock, veervoorspanning regelbaar, veerweg 130 mm
Voorrem: dubbele 282mm schijven met axiale 4zuigerremklauwen, ABS
Achterrem: 245 mm schijf met 1zuigerremklauw, ABS
Banden voor/achter: 120/70-17 / 180/55-17 Bridgestone AX41SF
Rijklaargewicht: 188 kg
Zithoogte: 845 mm
Tankinhoud: 14 l.
Kleuren: Xtribute kleurstelling
Prijs België: € 8.799,00
Prijs Nederland: € 9.999,00