Bestaan alle goede dingen uit 3?

Na een eerste korte rit met een groepje MaxxMoto-lezers werd het hoog tijd voor een uitgebreide test met de Niken. Het eerste proevertje van Yamaha’s driewieler viel ontzettend in de smaak, maar de ervaring leert me dat enkele dagen testrijden op bekende wegen soms nieuwe inzichten brengt. Zou de Niken de MaxxTest doorstaan of verkopen we die extra vork en bouwen we hem weer om tot MT-09?

Foto’s: Jonas Roosens
Tekst: Arno Jaspers


Instant vertrouwen

Wanneer ik de Niken ophaal bij Yamaha importeur D’Ieteren Sport ben ik meteen weer vertrouwd met de verdubbelde voortrein. Dit ding rijdt in dagdagelijks gebruik net zo vlot als een tweewieler. En qua gebruiksgemak zijn er weinig nadelen t.o.v. de MT-09 (of MT-09SP) waarvan hij het motorblok leent. De lekkere driecilinder nodigt keer op keer weer uit tot sportief rijden want er is altijd koppel beschikbaar om een vlot sprintje te trekken. Enkel de zitpositie is minder actief, waardoor je niet zozeer met je neus boven de voorwielen hangt en heel relaxed naar achter zit. Uiteraard is deze Yam met 885mm ook iets breder dan zijn tweewielig broertje, al geraak je nog steeds vlot tussen de files door. 

De looks zijn erg ongewoon, maar lelijk vind ik het zeker niet.

“Waarom die GT een logische aanvulling is van de standaard Niken, zou snel duidelijk worden tijdens een ‘dynamisch’ ritje door de haven van Antwerpen.”

Qua opties en uitrusting valt de Niken eveneens te vergelijken met de MT-09. Je hebt de keuze tussen drie verschillende rijmodi en er is een tweetraps instelbare tractiecontrole en quickshifter. Verder blijft het wel redelijk basic. Achteraan kan je nog de veervoorspanning regelen met een handige draaiknop, maar van windbescherming, handvatverwarming of koffers is geen sprake. De enige toegeving voor toerrijders is dat deze driewieler over cruise controle beschikt, verder werd alles bewaard voor de Niken GT. En waarom die GT een logische aanvulling is van de standaard Niken, zou al snel duidelijk worden tijdens een dynamisch ritje door de haven van Antwerpen.

Wheelies zijn geen probleem, met dank aan het beresterke driecilinder motorblok.

Op de limiet?

Want let’s face it: de Niken moet het hebben van zijn uitzonderlijke voortrein die volgens Yamaha tot 80 procent meer grip zou bieden en zorgt voor een optimale schokdemping. Dankzij het Ackermann principe kantelen de voorwielen van de Niken gelijkmatig, waardoor het stuurgevoel bijna volledig overeenstemt met wat we gewoon zijn van een motorfiets. Bijna, want als we echt doorrijden en wat stevige hellingshoeken nemen, dan ontdekken we toch een paar eigenaardigheden.

Je kàn knietjes leggen en flinke hellingshoeken nemen zoals onze Leo hierboven in beeld, maar het is niet de grote kracht van de Niken.

“Zolang de bochtjes krap genoeg zijn, de kwaliteit van het wegdek niet opperbest en je geen knietjes aan de grond gaat rijden is de Niken verdraaid snel.”

Te beginnen met een een compleet gefilterde feedback van de voorzijde. Erg comfortabel op oneffen asfalt, maar ergens ook verraderlijk. Je voelt immers pas dat je aan de limiet van de bandengrip zit wanneer beide wielen glijden. Eer je dat punt bereikt, heeft de achterkant ongetwijfeld ook al wel een stapje opzij gezet. Daar zit immers slechts één, conventioneel afgeveerd wiel dat minder grip biedt en ook meer schokken doorgeeft aan de rijder. We spreken hier uiteraard over situaties die we speciaal voor de test zijn gaan opzoeken en die bovendien keer op keer opgevangen werden door de feilloze tractiecontrole. 

De Niken is iets trager waar tweewielers snel zijn en snel waar je het niet verwacht. Wij namen het op als een uitdaging.

Mag je dan niet speels rijden met dit ding? Integendeel. Zolang de bochtjes krap genoeg zijn, de kwaliteit van het wegdek niet opperbest en je geen knietjes aan de grond gaat rijden is de Niken verdraaid snel. Op kronkelende baantjes biedt hij heel veel vertrouwen en met de tractiecontrole uit is het een spelletje om de achterkant te doen uitbreken. Ondanks de stevige omvang en aparte opbouw gedraagt de driewieler zich hier als een soort van oversized supermotard – niet toevallig een overeenkomst met de MT-09. Het enige wat je dus niet mag verwachten is dat vlijmscherp snijdende gevoel van een plakkerige voorband op circuitasfalt.

Gentle reminder: hij kan ook wheelies met dank aan de krachtige triple.

“Op de meeste andere driewielers kan je ontspannen in de bochten terwijl je op het rechte stuk de onbalans van iedere oneffenheid moet corrigeren. Dat is niet het geval op de Niken.”

Dat laatste ligt trouwens niet zozeer aan de vreemde voorkant, maar ook aan het feit dat de Niken 70 kilo extra meedraagt tegenover de MT-09. Het is dus best een zware machine (263kg rijklaar), al wisten de ontwikkelaars die vetrolletjes goed te verstoppen. Bij het remmen voel je er alvast weinig van, want  er is stopkracht zat en bovendien ‘duikt’ de motor amper – nog een voordeel van de Ackermann voorzijde. Ook het insturen gaat vlot en bovendien zorgt de eigenaardige stuurgeometrie ervoor dat de Niken veel minder snel naar de buitenkant van de bocht drift als je plots van het gas afgaat of bijremt onder hellingshoek.

Onopgemerkt op café gaan met de Niken kan je vergeten.

Maar waar de Niken me het meest verraste is met zijn rechtuit stabiliteit. Het lijkt wel een binnenkopper om te stellen dat je op drie steunpunten stabieler bent dan op twee, al klopt dat niet noodzakelijk zodra je gaat rijden. Op de meeste andere driewielers of quads kan je namelijk ontspannen in de bochten (insturen en vervolgens trekken de wieltjes zich er wel door) terwijl je op het rechte stuk de onbalans van iedere oneffenheid moet corrigeren. Dat is niet het geval op de Niken. Hoewel hij een zijstandaard heeft en in stilstand even gemakkelijk omkiepert als een normale motor, rijdt hij ontzettend stabiel. En gooien we alle voorgaande elementen bijeen, dan stellen we vast dat de Niken  – mits een iets completere uitrusting  – ideaal is als sporttoerer.

Die rechtuit-stabiliteit maakt hem overigens perfect geschikt voor rolling burnouts.

Zwaarder en stabieler dan een Tracer 900, speelser en agressiever dan een FJR en bovenal een excentrieke verschijning die overal in het middelpunt van de aandacht staat. Ik gok dat dat de Niken GT in één zin samenvat en eerlijk gezegd toont die evolutie naar Grand Tourer meteen ook aan wat je mist op het origineel. De vanafprijs van 14.999 euro in België en 17.499 in Nederland lijkt misschien veel in vergelijking met een simpelere MT-09, maar ik beschouw het als een speculatieprijs die de komende jaren misschien flink kan verhogen op de tweedehandsmarkt.

De Afrekening

Betekent de Niken de start van een revolutie voor Yamaha? De dubbele voorvork biedt veel voordelen waar toerrijders van zullen genieten, al brengen die extra onderdelen uiteraard een kostprijs, meer gewicht en onderhoud met zich mee. Terwijl de GT meer real life potentieel heeft, is de standaard Niken bovenal een technisch meesterwerkje dat we over een aantal jaar waarschijnlijk in musea terugzien.

 

Achtervering

Het merkwaardige op de Niken is dat je de achtervering erop gaat afrekenen dat ze minder goed werkt dan de dubbele vorken vooraan. Terwijl aan de voorzijde ieder drempeltje en schokje compleet verdwijnt, lijkt het alsof de klappen achteraan dubbel zo hard aankomen. Een blik op de snelheidsmeter vertelde me dat dit lag aan de veel hogere snelheid waarmee ik over oneffenheden knalde – hoofdzakelijk omwille van het vertrouwen in de voorkant.

 

 

Dashboard

Wie zich aan een sci-fi kleuren-3D-hologram dashboard verwachtte op deze mangabrommer is eraan voor de moeite. Net zoals op de meeste MT’s krijgen we een overzichtelijk LCD-scherm waarop je alle info kan aflezen. De instellingen bedien je met stuurknoppen, al zitten er voor de ‘reset’ en TC vreemd genoeg 2 aparte knopjes op het schermpje zelf.

 

 

Motorblok

Als je vandaag de dag nog nooit gehoord hebt van Yamaha’s CP3 motorblok, dan is dat een gat in je cultuur. Hoewel het pas in 2012 werd voorgesteld, veroverde deze koppelkrachtige driepotter in no time de harten van vele motorrijders op o.a. de MT-09 en Tracer 900. Telkens opnieuw zijn we onder de indruk van de combinatie tussen souplesse en power, iets wat voor de Niken niet anders was.

 

 

Technische fiche
Yamaha Niken

Motor: 847cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde driecilinder in lijn
Max. vermogen: 
115 pk/10.000 o.p.m.
Max. koppel:
 87,5 Nm/8.500 o.p.m.
Transmissie:
 zesbak, ketting
Frame:
 Stalen diamantframe
Voorvering:
 Dubbele USD vork met Ackermann ophanging en 110 mm veerweg.
Achtervering: 
monoshock, regelbare veervoorspanning, veerweg 125 mm
Voorrem:
 298 mm schijven met 4zuigerremklauwen
Achterrem:
 282 mm schijf met 1 zuigerremklauw
Banden voor/achter:
2x (!) 120/70-15 / 190/55-17 
Rijklaargewicht:
 263 kg
Zithoogte:
 820 mm
Tankinhoud:
 18 l.
Kleuren:
 Metallic Spark Black
Prijs België:
€ 14.999,00
Prijs Nederland: 
€ 17.499,00

MaxxTest: Yamaha Niken
Een buitenbeentje eerste klasse dat heel veel rijsensaties biedt die we kennen vanop een tweewieler, maar ook zijn unieke voor- en nadelen heeft.
MaxxFactor77%
Rijplezier73%
Gebruiksgemak75%
Prijsfactor81%
Wheeliemachine64%
Bochtmeister69%
Pluspunten
  • Stabiliteit, vertrouwen en zichtbaarheid in dagelijks verkeer
  • Lekker motorblok: dit heeft niets te maken met 3-wielige scooters
  • Basic maar goed elektronicapakket
Minpunten
  • Gebrek aan feedback van de voorbanden onder hellingshoek
  • Extra wiel+vork = Extra gewicht
  • Iets té relaxte zithouding. De stap naar een GT is wel logisch.
73%Maxxscore

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.