Net zoals vorig jaar bij de Niken organiseerde Yamaha België opnieuw een lezerstest. Alle Belgische media mocht enkele van haar lezers uitnodigen en uiteraard was MaxxMoto ook van de partij. Maar of de Ténéré ook in de smaak viel?

Foto’s: Jonas Roosens
Tekst: Arno Jaspers

Hoe later op de avond, hoe mooier het volk en hoe later op het jaar, hoe mooier de moto’s. Althans dat zou je durven afleiden uit de redelijk late aankomst van sommige belangrijke modellen bij de dealerships. Nu is dat wachten voor de Ténéré 700 niet langer de grootste zorg, want op dit model zitten de Yamaha-dealers inmiddels al enkele jaren te wachten. Er ging flink wat tijd en ontwikkelingswerk voorbij sinds de blauwbloezen op de proppen kwamen met een eerste prototype en nu hij er is, staat iedereen te springen voor een testritje.

De Showpony’s

De Ténéré’s. Mooi van ver, al droeg deze testvloot redelijk wat gebruikssporen met zich mee, zoals te verwachten op een allroad.

“Een uitgebreidere MaxxTest volgt trouwens spoedig – as we speak staat er opnieuw een Ténéré in de garage.”

De wijde omgeving van Tubize vormt een mooie mix van B-wegen en kronkelbaantjes (met asfalt in bedenkelijke staat), waarnaast we ook een paar korte stukjes offroad doen. Dat mag geen probleem zijn voor de Pirelli Scorpion Trails, een uitgebreidere MaxxTest volgt trouwens spoedig – as we speak staat er opnieuw een Ténéré in de garage.

Probeer maar eens de aandacht van een groepje motorrijders te houden die weten dat ze dadelijk gaan testrijden…

Elektronica? Welke elektronica?

Vooraleer deze lezerstest van start gaat, is er wel nog een korte briefing over het model waarin de jongens van D’Ieteren sport een woordje uitleg geven bij de minimalistische aanpak (Elektronica? Welke elektronica?), het Dakar geïnspireerde design, de CP2-motor (die we al kennen uit 3 andere Yamaha-modellen) en ga zo maar door. Ik moet er geen tekeningetje bij maken om aan te geven dat dit soort presentaties in de schaduw van tien briesende testmotoren en dito testrijders altijd te lang duurt.

Kijk daar, onze eigenste Sofie Jacobs kon zich ook wel vermaken aan boord van de T7.

Met veel enthousiasme gaan we dus van start en daarbij is het voor de meeste lezers vooral even wennen aan het verschil tussen hun eigen trouwe tweewieler en de nieuwe showpony. Nuja, ‘showpony’s‘ zijn het niet meer echt want zo ongeveer iedere motor in de Yamaha-vloot heeft bij een vorig testevenement verschillende keren de aardkorst gekust. En aan sommige krassen op het kuipwerk te zien, gebeurde dat redelijk onzacht.

‘Basic’ is goed

De ruime zithouding en het relatief hoge zadel valt wel in de smaak, al is het vooral het ‘basic’ aspect waar iedereen meteen lovend over is. Met één druk op de knop rechtsonderaan het dashboard zet je het ABS in offroad-modus en daarmee is alles wel gezegd. De gasrespons is voorspelbaar, de remmetjes bieden meer dan voldoende stopkracht en het rijcomfort is -zeker voor een kort ritje van 90 minuten – dik in orde.

De babbel achteraf duurde zo mogelijk nog langer dan de rit zelf. Met zo nu en dan een verdeelde mening, maar vooral veel plezier van omringd te zijn door motards.

Eerste minpuntjes?

Minpunten ontdekken is nochtans geen kunst, want de gevorderde allroad-specialisten in ons groepje zijn ook wel straffer materiaal gewoon. Het ABS dat op het asfalt erg snel in werking treed is daarbij een item dat unaniem terugkomt, waarna er ook over de gebruikelijke punten als vering, banden, bijtkracht van de remmen en het motorkarakter nog een hartig woordje wordt gepraat. De discussie ging online blijkbaar ook nog een tijdje door (zoals terug te vinden tijdens deze link). Laat mij het er voorlopig op houden dat ik de motor eerst grondig wil testen – en ondertussen heb ik de tijd om m’n baard te laten groeien, zodat ik de stroop eruit kan kuisen hé, Paul. 😉

Prachtig prijskaartje

De meeste discussies eindigen nochtans zo goed als allemaal met de erg lage vanafprijs van 9.799 euro. Voor dat geld is er momenteel geen veelzijdigere motorfiets op de markt en dan hou je nog ruim budget over om bovengenoemde discussiepunten naar jouw mening te finetunen. Meer info over de Ténéré vind je hier.

Er rest me dus niets meer dan nog even D’Ieteren Sport te bedanken om deze dag mogelijk te maken, maar verder ook veel dank van mijn kant aan Pepijn, Roel, Paul, Stig, Steven, Sofie, Jo, Jonas en Arne om af te komen en voor de leuke babbels.

P.S. Hieronder nog de volledige fotogalerij, klikken voor groter formaat.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts