– UPDATE 7/06: BMW ROEPT R1200GS toch terug


Het lijkt erop dat BMW’s populaire paradepaardje een designfout heeft die in extreme omstandigheden serieuze gevolgen kan hebben. Een website die recent online ging, klaagt het probleem aan en een bijhorend filmpje werd inmiddels reeds 75.000 keer bekeken.

De titel van de website ‘BMW Fatal Flaw‘ windt er geen doekjes om. Volgens de oprichter is er een grondig probleem met de veerpoten van de R1200GS. Het gaat meerbepaald om de ‘stanchion‘, oftewel de rand aan het uiteinde van de centrale vorkpoot waar speling op kan komen. Hierdoor kan hij plotseling volledig doorzakken en wordt de motor onbestuurbaar. Op BMW Fatal Flaw zijn verschillende afbeeldingen terug te vinden van GS’en met doorgezakte vorkpoten die alle vorkolie over de motor en berijder dumpten. Omdat de website opgericht werd door iemand wiens vader een zware crash meemaakte op een R1200GS, zou je nog kritisch kunnen reageren, maar blijkbaar zit er meer achter.

BMW Zuid-Afrika erkent het probleem

Want BMW Zuid-Afrika reageerde meteen met een persbericht (dat je onderaan dit artikel kan terugvinden), waarin het merk eigenaars van R1200GS’en geproduceerd tussen november 2013 en juni 2017 waarschuwt en vraagt om langs de dealer te gaan. Lees: het gaat hier om een designfout. In Zuid-Afrika alleen gaat het al om een service action van 6.100 motorfietsen en ik vermoed dat er in de loop van volgende week ook een officiële reactie uit Beieren (of Bornem, het Belgische BMW hoofdkwartier) zal volgen waarin alle GS’en worden teruggeroepen. In een eerste telefonische reactie van de PR van BMW Belux werd wel vermeld dat de motoren per land meestal andere specificaties hebben, al lijkt dit probleem me redelijk universeel.

Zo ziet het eruit wanneer er speling komt op het uiteinde van de vorkpoot. Op termijn kan de poot zo afbreken.

In het persbericht van BMW Zuid-Afrika staat dat de problemen met de vorkpoten voorkomen bij ‘high stress situations‘ zoals het rijden over zware obstakels, een valpartij of het rijden door diepe putten met hoge snelheid. Redelijk ironisch als je het mij vraagt, want tenslotte is de Gelände Strasse gemaakt om net alle omstandigheden aan te kunnen. Dit is net hetgeen wat op BMW Fatal Flaw wordt aangekaart, want ondanks het probleem heeft BMW (volgens de oprichter van de site!) geen enkele moeite gedaan om het ongeval van de oprichter van de website verder te onderzoeken, laat staan een schadevergoeding uit te betalen.

Een afgebroken veerpoot is de hoofdingsafbeelding op de website BMW Fatal Flaw.

Dan kan ik het niet laten om als journalist terug te denken aan de perslancering van de BMW R1200GS in januari 2013. Dit evenement in – toeval bestaat niet – Zuid-Afrika werd plotsklaps afgelast toen de gerenommeerde Britse journalist Kevin Ash omkwam tijdens een van de eerste testritten. Het is spijtig genoeg wel vaker gebeurd dat er journalisten stierven op perspresentaties, al werd daarvoor nog nooit een persevent afgelast. Bovendien zegt Caroline Ash, de vrouw van Kevin, dat ze nog steeds op een officiële verklaring van BMW voor het ongeval wacht. Noem me gerust een gekke complotdenker, al moet je toegeven dat er een vreemde geur aan het zaakje hangt…

Vermoedelijk morgen meer nieuws na verder contact met BMW Belux. (Update, statement BMW Belux toegevoegd onderaan artikel.)

Persbericht:

BMW Motorrad South Africa carries out a service campaign on the BMW R 1200 GS and R 1200 GS Adventure models produced between November 2013 and June 2017.

Midrand – As part of a precautionary measure, BMW Motorrad South Africa is carrying out a service campaign to check the fixed fork tubes of the front forks of all the BMW R 1200 GS and R 1200 GS Adventure models produced between the periods November 2013 to June 2017. In South Africa 6 100 motorcycles are affected.

BMW Motorrad has determined during ongoing field observations that the fixed fork tube of the specified models can suffer preliminary damage under certain circumstances when high stress can occur without the customer noticing the damage. Such high stress can be caused when for example, when riding over an obstacle in the road, during a fall or when riding through deep potholes with unvarying speed. There may not be any visible damage to the front wheel however any severe impact should be checked by an authorised BMW Motorrad dealer.

Potential preliminary damage to the fixed fork tube manifests itself through a gap between the pipe and the pressed in top seal plugs which can be seen if the rubber grommet is moved down the stanchion.
If the fit of the pressed in seal plug has become loose, the gap may increase through longer usage and where the vehicle experiences high stress situations. This usually results in oil leaks, a clacking noise as well as increasingly imprecise steering. If these signals are not observed or are ignored and further high stress incidents occur, the plug may become completely loose. Subsequently, critical driving conditions cannot be ruled out.

BMW Motorrad South Africa has therefore decided to repair all affected motorcycles.
Owners of the affected motorcycles will be informed by BMW Motorrad South Africa of the service campaign, which will be carried out countrywide. All authorised BMW Motorrad dealers are equipped to carry out the check and repairs. The service campaign is free of charge and all affected customers are encouraged to contact their nearest authorised dealer as soon as possible.

In the interests of safety BMW Motorrad South Africa encourages customers to have their motorcycles checked by an authorised dealer before riding. Customers may also contact BMW On Call or an authorised dealer to have their motorcycle transported to a dealers€™ premises.

For any further questions or information customers should contact their nearest BMW Motorrad dealer or call the BMW Customer Service Centre on 0800 600 555. Queries can also be directed via social media to BMW Motorrad €™s social media sites: Facebook: @BMWMotorradSA and Twitter: @BMWMotorradSA.

Einde persbericht
(Update 26/6, 18u)
Na een telefonisch contact met BMW Belux, heeft het PR-team onderstaand statement uitgevaardigd. De problemen die aangehaald werden in bovenstaand artikel werden niet ontkend, al benadrukt BMW wel -net zoals BMW Zuid-Afrika –  dat het een probleem is dat enkel en alleen voorkomt bij extreem gebruik. Opvallend is wel dat het onderdeel in kwestie (het gewricht bovenaan de centrale veerpoot) niét vervangen wordt. Op de motoren geproduceerd na 19/06/2017 vinden we wél een ander onderdeel terug. Toch benadrukt BMW Belux dat deze service actie ‘geen veiligheid gebonden actie’ is.
“Zoals telefonisch vermeld, is BMW Motorrad momenteel bezig met een serviceactie in verband met de voorvork van de BMW R 1200 GS en BMW R 1200 GSAdventure. Het betreft hier een vrijwillige serviceactie die in onze markt wordt uitgevoerd tijdens de normale onderhoudsintervallen en die wordt ingepland tijdens het normaal voorziene onderhoudsschema van de motorfiets. De klant dient hiervoor niet specifiek eerder langs te komen, wat wel het geval zou zijn mocht het een terugroepactie betreffen. Deze service actie betreft geen veiligheid gebonden actie, er geen enkele sprake van levensgevaar voor de bestuurder noch zijn passagier. De enkele vastgestelde problemen, zijn enkel vastgesteld op motorfietsen die in uiterst extreme off-road toepassingen gebruikt werden, toepassingen die quasi onbestaande zijn in onze markt. Tests hebben uitgewezen dat er onder normale rijomstandigheden geen problemen kunnen ontstaan. Een grondige controle en eventuele aanpassingen gebeuren tijdens de normale onderhoudscyclus, eventuele aanpassingen duren niet lang en de desgevallende kosten hiervoor worden steeds ten laste genomen door BMW Motorrad.”

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts