Na een erg succesvol motorsportjaar voor KTM, met o.a. een eerste podium in de MotoGP, konden de Duitsers van Speedweek KTM CEO Stefan Pierer strikken voor een interview. Naast een leuke babbel over de sportieve successen van het merk, kon Pierer het niet laten om enkele nieuwtjes te lossen.

Dat het goed gaat bij KTM is een understatement. Terwijl de motorsector in Europa een positief 2018 liet optekenen (ongeveer 5% groei), ging het voor KTM allemaal een tikkeltje harder. Een mooi voorbeeld daarvan is de grote Duitse markt, waar de Oostenrijkers op één jaar tijd 30% meer motorfietsen verkochten. Hierbij komt nog dat ook de productie van Husqvarna – het andere merk van de KTM groep – op vijf jaar tijd gestegen is van 6.000 naar meer dan 30.000 stuks. En dan hebben we het nog niet gehad over groeimarkten zoals India waar ook Bajaj (de grootste aandeelhouder in KTM) gevestigd is.

Toch blijft Pierer erg realistisch over de toekomst met o.a. een Brexit die eraan komt en een erg onvoorspelbare situatie in de States onder het Trump-regime. Daarbij komt nog een Euro-5 norm en de bijhorende (polariserende) thema’s zoals geluidsoverlast en milieuhinder.

“Voor volgend jaar ligt de nadruk op de 790 Adventure, waarna we ook een 790 SMT op de markt brengen.”

De toekomst brengt vele uitdagingen, waardoor de steile groeicurve van de afgelopen jaren ongetwijfeld zal aftoppen. Reden voor ons om te blijven focussen op de mono- en tweecilinder platformen. Voor volgend jaar ligt de nadruk op de 790 Adventure, waarna we ook een 790 SMT op de markt brengen. Daarnaast komt er ook een vernieuwing in de 400-500cc klasse die hoofdzakelijk gestuurd wordt door het succes in de groeimarkten. Wat we in Europa als een kleine middenklasser beschouwen, is daar premium.”

“Audi zal in de nabije toekomst andere prioriteiten hebben dan een motorfabriekje door dieselgate en de opkomst van elektrische voertuigen.”

Gevraagd naar multicilinders, steekt Pierer zijn interesse voor Ducati (dat recent uitpakte met een V4) niet onder stoelen of banken.

“Om over te schakelen op driecilinders, zouden we Triumph moeten overnemen. Ik weet dat mijn Indische aandeelhouders daarvoor staan te springen, al sluit ik het uit. Met Ducati heb ik wel een emotionele band. Bovendien komen de Italianen volgens mij onder druk te staan o.a. door hun nieuwe viercilinder. Audi zal in de nabije toekomst andere prioriteiten hebben dan een motorfabriekje door dieselgate en de opkomst van elektrische voertuigen.”

Voor ons is de prijs niet zo belangrijk (Audi betaalde in 2011 740 miljoen euro en die prijs zou intussen gevoelig gestegen zijn nvdr.) Het is belangrijker om in te zien dat de toekomst van de motorsector in Azië ligt. Wie op die markt niet succesvol is, kan het schudden. De belangrijkste vraag voor Ducati en KTM is dus: Hoe kunnen we samen sterker worden?

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.


About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts