De Oostenrijkse fabrikant heeft de GP wereld aardig verrast door aan te kondigen dat ze, samen met hun partner WP, een Moto2 racer gebouwd hebben. KTM plant de eerste rit met de pas gisteren aangekondigde motor reeds later deze week in Almeria.

De eerste KTM met Honda viercilinder in lijn is een feit.

De eerste KTM met Honda viercilinder in lijn is een feit.

Het bestaan van KTM’s Moto2 project was een zeer goed bewaard geheim en was voor velen een grote verrassing. Het feit dat Moto2-machines gebruik moeten maken van een Honda CBR600RR-motorblok is voor veel fabrikanten de reden waarom ze niet willen aantreden in deze klasse. KTM heeft echter beslist om Moto2 te bekijken als een onderdeel van een brede GP-strategie. Ze zijn reeds succesvol in de Moto3 en begin 2017 zal de oranje MotoGP machine zijn intrede maken. Indien ze ook een machine aan de start brengen in de Moto2, dan biedt de fabrikant een mooie trapladder waarlangs jong talent kan opklimmen. Dat dit impliceert dat ze om dit te realiseren een racer moeten bouwen rond een Japanse viercilinder in lijn, lijkt iets te zijn dat ze hebben geaccepteerd. Mogelijk wordt dit een tijdelijk zaak, want het contract van Honda voor het leveren van de blokken loopt af op het einde van 2018 en blijkbaar is er van Honda uit geen interesse om het contract te verlengen. Moto2 vanaf 2019 met Duke 690 blokken? Wie zal het zeggen…

About The Author

Redacteur

Related Posts