Als Triumph een ongelimiteerd budget geeft aan België’s bekendste custombouwer Fred Krugger, dan mag je er zeker van zijn dat het vonken zal geven. Hun enige vereiste: bouw een straatlegale versie van de Bobber die geschikt is voor acceleratieraces én die zoveel mogelijk de klassieke lijn van de Triumph Bobber behoudt.

Hieronder vind je het persbericht van Triumph Benelux terug, aangevuld met de prachtige foto’s van Thierry Dricot.

De opdracht was om bij de aanvang van het seizoen 2018 klaar te zijn en de Bobber op meerdere shows te tonen. Ondanks deze korte termijn is het de kunstenaar van Basse Bodeux weer eens gelukt een machine te maken van wereld klasse.

                 

Zoals gebruikelijke zit zijn creatie vol met slimme maar vooral mooie details die soms vrijwel onzichtbaar zijn en die bijdragen aan een afwerking van perfectie die alleen hij kan maken.

Er deden zich meerdere uitdagingen voor om de ideale Bobber te kunnen schapen. Zo is de hoogte van de benzine tank met 40mm verlaagt om zo nog dichter bij en op het blok te liggen, Voor deze ingreep moest een extra tank worden gemaakt om de injectie pomp te kunnen plaatsen. Deze extra tank is onder de zadel geplaatst en is daardoor vrijwel niet zichtbaar. In de grotere en zichtbare tank is de tankdop weg gewerkt om zo de vloeiende lijn van de tank te accentueren. In totaal kan 16liter getankt worden.

               

De zadelsteun is omgedraaid en gewijzigd en opnieuw bekleed met een zadelovertrek van Wildhog.

De wielbasis is toegenomen met 75mm, de hoogte daarentegen is met 45mm afgenomen door de constructie van een nieuwe stijve achterbrug. Tenslotte is de voorvork ingekort met 38mm om het race aspect te benadrukken. Het stuur en de ‘riser’ zijn omgedraaid . Door de lucht filterkast te verwijderen konden er luchtkelken op de ‘nep’ carburateurs worden geplaatst en tevens konden ook de zijkappen 50mm naar achter worden gezet. Het frame zelf is ongewijzigd gelaten.

De “homemade” voor en achter spatborden zijn volledig opnieuw vormgegeven en komen oorspronkelijk van de 2 zits Bobber. De motor is met veel originele Bobber onderdelen verfraaid en met meerdere TRIUMPH genuine onderdelen en accessoires zijn accenten gelegd ( handvaten, led verlichting, met aluminium sierrand, olievuldop, voorremkapjes, steun voor koppelingskabel, …. ).

De “after market” onderdelen zijn:

Procross 18 duims velgen, (3.5 en 5.5 ) en remschijven van Arlen Ness, gefreesde kelken, knipper lichten, stuurgewichten.

Inox uitlaten van 53mm diameter en megafoon dempers met absorptie buis.

Dunlop Sportmax banden 120 en 160 met speciale « scarving » en gegraveerde Krugger logo

De gekozen kleur is Skoda L7TA grijs, de neopreen logo’s zijn vervaardigd door « Atelier 8185 » van Francorchamps en het helmen merk QWART heeft een van hun modellen aan de Bobber Krugger gewijd.

Eens te meer heeft Krugger een succesvolle eigen creatie gemaakt die een stap verder gaan zonder te raken aan de lijnen van het oorspronkelijke concept . De machine zou zomaar uit de fabriek in Hinckley kunnen gekomen zijn, alles perfect passend, verfijnd tot in de kleinste details, gebouwd met de beste materialen, en ontworpen met een duidelijke visie.

 

Fred is doordrongen van de geest van de motorsport en dat is terug te vinden in de hele productie van de tovenaar uit Basse-Bodeux.

Partners : Triumph Motorcycles B.V., Dunlop, Qwart , Wildhog , Atelier 8185 , SBV Tools, Arlen  Ness ,Carrosserie Counotte, ,Thierry Dricot – Photography.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts