Kreidler werkt aan comeback

Saroléa, Norton, SWM, Bultaco,…het zijn maar enkele van de motormerken die ooit ten onder gingen om later weer gereanimeerd te worden. Voor het ene merk liep die verrijzenis wat beter als voor het andere, en nu is het ook de beurt aan Kreidler om opnieuw een plek in de motormarkt op te eisen.

schermafbeelding-2016-09-12-om-12-16-44

Kreidler is een merk dat in de jaren 60, 70 en 80 erg hoog aangeschreven stond in de lage landen. Niet alleen omwille van de Grand Prix-overwinningen van klinkende namen als Eugenio Lazzarini, Angel Nieto of Nederlandse racehelden Jan de Vries en Henk van Kessel, maar ook omwille van hun populaire bromfietsen. Zeker de Kreidler Florett RS deed de harten van menig 16-jarige wannabe-racer een slag sneller slaan.

schermafbeelding-2016-09-12-om-12-16-58

Nadat Kreidler zelf failliet ging en de rechten voor een korte periode bij Garelli terecht kwamen, ging het echter bergaf. Er werden in de loop der jaren nog wel enkele weinig succesvolle scooters en e-bikes geproduceerd, maar nu komt daar opnieuw een motorfiets bij.

schermafbeelding-2016-09-12-om-12-17-09

Het is duidelijk dat de producenten volop de retro-troefkaart trekken, al weten we niet of de nieuwe motoren hun voorgangers uit de jaren 70 eer aan doen. De nieuwe Kreidler Dice CR 125 neemt wat kenmerken over van o.a. de Florett, al heeft hij een hoog ‘China-gehalte’. Het eencilinder motorblokje, het gammele schijfremmetje vooraan en de ‘Timsun’banden -Dim Sum was té gemakkelijk – verraden alvast niet veel goeds.

schermafbeelding-2016-09-12-om-12-18-21

schermafbeelding-2016-09-12-om-12-17-48

schermafbeelding-2016-09-12-om-12-18-01

schermafbeelding-2016-09-12-om-12-18-11

Nuja, voor de prijs van 2.599 euro in Duitsland (voorlopig is er nog geen Belgische importeur of dealernetwerk) mag je ook niet veel verwachten. En om snel even naar het café te racen is het best nog een grappig ding.