Jongere lezers kunnen zich dit misschien niet voorstellen, maar formule 1 was ooit interessant. Zo ook in 1992, het jaar dat Nigel Mansell wereldkampioen werd. En dat F1-kampioenen soms ook iets met motoren hebben, weten we al langer.

De handtekening van Mansell.

Zo ook dus Mansell die nu zijn garage opkuist. Hij verkoopt zijn Ducati 906 Paso via Silverstone Auctions op 12 januari, maar het mooie is dat er aan deze motor een verhaaltje hangt.

Na een slecht seizoen in 1988 bij Williams, mocht Mansell in 1989 aan de bak bij Ferrari. Hij liet er zich meteen opmerken met een overwinning in de openingsrace en doorheen het seizoen viel hij op omwille van zijn agressieve rijstijl. De Italiaanse supporters gaven hem de bijnaam ‘Il Leone‘ en ook bij het Ferrari-hoofdkwartier bleef zijn populariteit niet onopgemerkt.

De Italianen hebben een speciale stijl om mensen te bedanken en daar komt de Paso in het verhaal. Tijdens een bezoekje aan Maranello, was Mansell gestopt om even rond te kijken bij een Ducati dealer. De Paso was hem opgevallen, al kon hij hem op dat moment niet uitproberen of kopen.

Drie weken later werd er zonder enig woord uitleg een gloednieuwe Paso geleverd aan zijn voordeur, met de groeten van Ferrari. Dat de Italianen hun piloten in die tijd verwenden is trouwens niet overdreven, want Mansell heeft een gelijkaardig verhaal over een Testarossa. Die staat echter niet te koop..

De papieren waarop Mansell aangeduid staat als eerste eigenaar met inschrijving op het eiland Man.

De Paso 906 is misschien niet Ducati’s meest gewilde Classic, al blijft het wel een design van ontwerper Massimo Tamburini die een eerbetoon bracht aan de bekende racer Renzo Pasolini.

Liefhebbers van het model zijn het erover eens dat dit design zijn tijd (te?) ver vooruit was. Eerst was er de 750, een voor zijn tijd krachtige sporttoerer. Die lijn werd verdergezet met de 906 die waterkoeling toevoegde aan de motor van de 900SS en tot slot was er de 907 die opviel met zijn injectiemotor.

De prijs voor Mansell’s Paso zou volgens het veilinghuis rond de 6000 euro moeten liggen, wat gezien de goede staat van de motor zeker niet overdreven is.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.