De Kawasaki Z900RS is nog maar amper gepresenteerd op de Tokyo Motor Show, of sommige bouwers hebben al een eerste custom klaar.

Het is niet nieuw dat fabrikanten custombouwers aanspreken om hun nieuw model een beetje op te leuken. Dit zagen we reeds bijna bij alle grote fabrikanten, al is het natuurlijk wel speciaal dat Kawasaki zich nu ook op de neoretro-markt gaat storten. (OK, in het verleden was er al de W, maar die kan je toch moeilijk vergelijken met de Z900RS?)

Alle motoren komen van Japanse tuners, en de eerste is Bito R&D. Eigenaar Jo Bito werkte in de seventies al aan Z1’s samen met Pops Yoshimura en nu heeft hij een eigen accessoiresmerk JB-Power Parts dat zelfs onderdelen levert aan MotoGP teams. Zijn Z900RS kreeg 18-duims wielen en dunnere banden voor een relaxter rijgedrag. Daarbij wegen de nieuwe Magtan wielen maar de helft van de standaardwielen. De remmerij werd vervangen door zeszuigerremklauwen en ook de geometrie van de motor werd aangepast om iets rechter op de motor te zitten.

 

Tuner Doremi Collection keek naar de V.S. voor inspiratie voor zijn Z900RD custom. De eigenaar Hiroshi Take vertelt dat hij houdt van de stijl van de AMA racers uit de jaren zeventig. Yoshimura had toen een Z1 gebouwd voor Wes Cooley, en die stijl wilde Take terugbrengen. Dat betekende wel dat het frame aangepast moest worden. De framerails bovenaan werden iets smaller en het zitje kwam platter te liggen.

Er kwamen nieuwe motorcovers en ook de vierdubbele uitlaat van de originele Z1 werd nagebootst. De voorbocht van de standaard uitlaat bleef behouden, maar achteraan zien we dus vier stalen dempers die qua geluid sterk klinken als de oude Z900. Verder kreeg de custom een Z2-type staartcover en de zijcovers van een Zephyr. Hoewel de lichtbehuizingen geleend werden van de oude Z, beschikken ze nu allemaal over LED-lampjes.


   

Tot slot is er de Moto Corse Z900RS. Moto Corse houdt zich voornamelijk bezig met exotische Italianen van de hand van Bimota, Ducati of MV Agusta, al wilden ze nu graag een uitzondering maken omdat de eigenaar nog een Kawasaki H2 had in het verleden.

Er werden tal van computertekeningen gemaakt, vooraleer de bouwers kozen voor een carbonzwarte finish. Naast de rijkelijke aanwezigheid van koolstofdelen, veranderde er niet zoveel aan de motor, al werd de uitlaat wel ingeruild voor een volledige titanium lijn. De schokbrekers werden ook ingeruild voor pretspul van Öhlins terwijl Brembo de remmen voorzag.

   

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts