Kawasaki’s ‘Rideology’-programma wil Artificiële Intelligentie integreren in motorfietsen. Twee verschillende mensen zouden identieke motorfietsen kunnen kopen bij de dealer, die na verloop van tijd toch anders zullen rijden.

Nadat motorfietsen de laatste jaren een enorme evolutie gekend hebben op vlak van elektronica, lijkt het er nu op dat Kawasaki de finale stap richting artificieel intelligente motoren wil nemen. Een voorspelbare progressie aangezien de zelfrijdende (en dus ook zelfdenkende) vierwielers niet uit het nieuws weg te slaan zijn. Yamaha pakte vorig jaar al uit met de Motobot die ook op dit principe gebaseerd is.

Yamaha's motobot is ook een voorbeeld van artificiële intelligentie.

Yamaha’s motobot is ook een voorbeeld van artificiële intelligentie.

Maar wat bedoelen de motormerken juist met ‘Artificiële Intelligentie’? Wikipedia vertelt ons dat het gaat om “de wetenschap die zich bezighoudt met het creëren van een artefact dat een vorm van intelligentie vertoont.”

In mensentaal gaat het dus over robots die intelligente, rationele beslissingen nemen op basis van hoe ze hun omgeving waarnemen en met de intentie van een doel te bereiken. Het gaat dus over robots die de werkelijkheid kunnen waarnemen en er iets van kunnen leren om problemen op te lossen of doelen te bereiken.

Zelfrijdende motorfietsen?

Zijn zelfrijdende motorfietsen dan de volgende stap naar analogie met de zelfrijdende auto’s? Voorlopig niet, al sluiten we het niet uit. Kawasaki is extreem karig met informatie betreffende hun Rideology-project, al lijkt het erop dat voor de karakteristieken van de elektronische rijhulpjes en de motor zich zullen aanpassen naar de voorkeur van de rijder. Als een ervaren rijder en een opstapper dezelfde motor kopen bij een dealer, zullen beide motoren zich na verloop van tijd dus anders gedragen. Welke factoren de motor dan als belangrijk zal beschouwen (veiligheid, snelheid, benzineverbruik, bandenslijtage?) zijn niet duidelijk.

Zal het de motorfiets complexer maken zoals we de afgelopen jaren zagen met de toename van elektronische snufjes? Is deze evolutie een stap te ver? Zit de gewone rijder hier op te wachten?
Laat zeker je mening achter op onze Facebook-pagina.

 

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts