Kawasaki Riding Course:
Dé ideale snipperdag!

Hoe plan je optimaal een jaarlijks vakantiepakket van 25 dagen in? Vele stellen zich ongetwijfeld de vraag… Als motorrijder kan je natuurlijk enkele dagen per jaar het circuit opzoeken. Op donderdag 19 Juli werd me de kans geboden om deel te nemen aan de riding course van Kawasaki op het Circuit van Mettet. Een exclusieve rijvaardigheidstraining die tot stand kwam in samenwerking met de Circuitschool.nl, ideaal voor de motorrijder die zijn eerste stappen wil zetten op het circuit.

Tekst: Yves Van Duysen
Foto’s: Kawasaki

Hoe ziet zo’n dag er nu uit?

Wel allereerst start de dag lekker vroeg, want vanuit Vlaanderen is het meestal een eind rijden richting Mettet. Bij het doorkruisen van het land valt 1 consistente observatie me op: door de droogte van de afgelopen weken ziet het landschap er zéér verdord uit. Eenmaal aangekomen op het zonovergoten Circuit van Mettet moet ik me onmiddellijk van deze gedachte ontdoen, daar kleurt het landschap slechts één kleur, namelijk “Kawa Groen”! De paddock is gevuld met tientallen gifgroene Kawasaki motoren met bijpassende rijuitrusting. Wat ook in het oog springt is de aanwezigheid van het MTM Kawasaki Racing team met Scott Deroue als racepiloot die doorheen de dag enkele testsessies zal afwerken voor het SSP300 wereldkampioenschap.

Scott Deroue stal de show op zijn Ninja 400 SSP racer.

Zenuwen, da’s normaal

Na het invullen van de benodigde formulieren wordt het racenummer overhandigd en word je kort nadien verwacht in de pitstraat. Tijdens het warm onthaal door de verantwoordelijke van Kawasaki en de Circuitschool wordt de dagplanning doorlopen in combinatie met enkele ludieke anekdotes voor het wegnemen van de “gezonde zenuwen bij de onervaren circuitrijders”, mezelf inclusief. De dagindeling is als volgt: 3 groepen die 6 rijsessies van telkens 20 minuten zullen afwerken onder begeleiding van de instructeurs. Op de middag wordt tussen 13h en 14h een rijstop ingepland om de verplichte stilte voor de omliggende buurtbewoners te garanderen.

Een korte briefing voor de veiligheid (en om de beginnerszenuwen wat te temperen) en dan beginnen we eraan!

Na het aantrekken van de motorrijuitrusting en het aanbrengen van het racenummer, is het tijd om op te zadelen! Tijdens de cursus neem ik plaats op een Kawasaki Z650, geen misse naked bike die ideaal is om de eerste stapjes op het circuit te zetten. De zithouding is toch net wat comfortabeler dan die van een racer, het rechte stuur biedt me een betere hefboom en dankzij het performance pakket met Akra klinkt hij ook nog eens lekker. Het oor wil tenslotte ook wat.

Zoals aangegeven tijdens de ochtendbriefing is de eerste sessie voornamelijk een kennismaking met de lay-out van het circuit. De eerste ronden worden op een rustig tempo gereden waarbij de instructeurs de rol opnemen van dirigent. Na elke sessie wordt er een feedbackmoment voorzien waarbij de rijders hun ervaring kunnen delen of vragen stellen aan de instructeurs.

Circuitrijden, da’s als een rubikskubus !?!

Na het voltooien van de eerste sessie door elke individuele groep was het tijd voor de grote briefing waarbij de deelnemers voorzien werden van bijkomende tips and tricks. De volgende treffende vergelijking is in het geheugen blijven zitten en moet dan ook gedeeld worden: “Motorrijden is in de essentie het oplossen van de Rubik’s cube van 3 kleuren waarbij de zithouding, kijk- & bochttechniek in de juiste volgorde gezet moeten worden voor de ultieme track-day beleving.” Het doel was dan ook tijdens elke sessie 1 kleur van de Rubik’s cube onder de knie te krijgen om op het einde van de dag de puzzelstukken samen te leggen. De volgende 2 sessies vlogen voorbij en plots was het de verplichte middagpauze. Toegegeven na 3 intensieve sessies waarbij je concentratie level 110 % is maakt dat het lichaam wel zin heeft in een hapje en drankje, de plat du jour van 10 € is een aanrader indien je je boterhammen bent vergeten te smeren! Check!

Een korte wandeling door de paddock geeft je een leuk inzicht in de verscheidenheid van motoren die deelnemen aan de driving course. Van de pur sang ZX-10R ’s tot de Z900 RS-café performance of de Z1000 SX sporttoerer waarvan de zijkoffers tijdelijk aan de kant gezet werden. Weliswaar elke motorrijder komt op het circuit van Mettet aan zijn trekken en krijgt een onvergetelijke en leerrijke ervaring op zijn geliefkoosde motor.

Vlot en voldaan

Kort na de middag werden de groepen opnieuw door elkaar geschud opdat ieder zijn eigen gepast tempo kon rijden. De 3 volgende sessies werd er met een erg vlot tempo gereden, al waren er uiteraard nog steeds instructeurs om je het goede voorbeeld te geven. De ideale combinatie bereiken van rijlijn, zithouding en kijktechniek blijft tenslotte het hoofddoel. 6 Sessies later en een resterend energielevel van 25 %, trok ik opnieuw richting Antwerpen met een volmaakte glimlach op het gezicht.

Met veel dank aan Maxxmoto, het team van Kawasaki Benelux en Circuitschool.nl!
Yvesscore: 10 op 10

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts