Japanse motoren worden goedkoper! (Of toch op lange termijn)

Terwijl de ogen van de wereld gericht zijn op President Trump en Harley-Davidson, hebben Japan en Europa ook een handelsakkoord gesloten. Eentje waardoor Japanse motorfietsen mogelijks goedkoper zullen worden in Europa, terwijl Europese motormerken minder werk zullen hebben om hun producten te homologeren voor de Japanse markt.

Een win-win. Dat is wat de onderhandelaars van het JEFTA (Japan Europe Free Trade Agreement) voor ogen hadden en waar ze ook op uitgekomen zijn. Of de eindconsument – lees: jij en ik – er effectief veel van zullen voelen is nog maar zeer de vraag, al mogen we wel stellen dat zowel de Japanse als Europese motormerken hier voordeel uit halen.

Het is namelijk zo dat er in Europa over een periode van vijf jaar gradueel tot 8 procent minder taksen betaald moeten worden op Japanse motoren en 3,7 procent minder taksen op motoronderdelen. In theorie betekent dat dat je zo’n 1.000 euro minder betaald voor een superbike, al zal het prijsverschil in realiteit minder groot zijn door de inflatie.

Maar er is meer, want het handelsakkoord lijkt in eerste instantie vooral de Europese motorfabrikanten te bevoordelen. Japan en Europa zullen dezelfde veiligheids- en emissienormen hanteren voor motoren, wat een einde maakt aan de aparte (retedure) homologatie voor de Japanse markt. Of KTM, Aprilia, Ducati en BMW nu plotseling meer motoren in Japan gaan verkopen, lijkt onlogisch, maar dat ze geld zullen uitsparen staat buiten kijf.

Triumph valt spijtig genoeg nét van de boot af, omdat het V.K. door de Brexit geen deel meer uitmaakt van dit akkoord.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.