Het Salon van Brussel is al lang niet meer de plek voor wereldpremières of grote scoops. Toch slagen de merken er keer op keer in om exclusieve tweewielers naar onze hoofdstad te halen…of interessante gesprekspartners uit de motorindustrie. Zo kregen we dit jaar bezoek van Timo Resch, de Global Sales Director bij BMW.

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: Jonas Roosens

Perspresentaties op het salon zijn de facto bij àlle merken een goednieuwsshow. Hoewel BMW dus een kleine tik incasseert en de nr. 1 plek qua verkoopcijfers in België moet afstaan, blijft het merk zowel in België als wereldwijd erg mooie resultaten neerzetten. Het merk brak voor het 8ste jaar op rij haar verkooprecord – goed voor 165k units wereldwijd – en uiteraard droeg de populaire R-reeks daar in België haar steentje aan bij.

Maar belangrijker: de Beiers mikken voor 2020 op 200.000 stuks. Een imposante doelstelling die inspanningen vraagt op alle markten. Timo Resch blijft er nochtans erg koel bij.

“BMW is niet meer hetzelfde merk dat het tien jaar geleden was. “

‘Make Life a Ride’: BMW Motorrad’s bedrijfsslogan is volgens Resch de samenvatting van hoe de Beiers een breed spectrum aan klanten tevreden kunnen houden met een erg uitgebreide product line-up.

Hoe zou je BMW’s groeicurve kunnen verklaren?

“Er zit geen geheim achter BMW’s succes van de laatste jaren. We werken keihard aan onze producten om een breed spectrum aan klanten tevreden te stellen. BMW heeft een erg trouwe schare volgers op de Europese markt, terwijl we er zowel in de States als in de groeimarkten hard op vooruit gaan.”

Gevraagd naar de moeilijkste uitdagingen op de Zuid-Amerikaanse en Oosterse markten, is de global sales director er snel bij om m’n vraag te verbeteren. 

Wat is de grootste uitdaging om groei te realiseren op de ontwikkelingsmarkten?

“We spreken bij BMW niet over de uitdagingen op deze markten, maar wel over de grote kansen die hier voor het oprapen liggen. Zo zullen er ongetwijfeld nog tweewielers volgen die specifiek gericht zijn op de groeimarkten, maar eerst zijn er prioriteiten zoals de versterking van het merk en de uitbouw van het dealernetwerk.”

De introductie van het 310-platform speelde op die groeimarkten een essentiële rol, al wil Resch niets kwijt over mogelijk nieuwe varianten op dit thema.

Mogen we een sportieve 310 verwachten voor de Europese markt?

“Ik weet dat onze partner TVS in India een supersportvariant van de 310 heeft, al focussen we er vooral op om aan de vraag van onze klanten te voldoen, zonder overbodige producten in de markt te zetten.”

Met een groei van bv. 35% op de Chinese markt in 2018, hoeft het nochtans weinig betoog dat de grootste winsten qua aantallen te rapen zijn op de groeimarkten, al schrijft BMW de ‘premium’-producten voor Europa en de States niet af. Integendeel: er wordt op verschillende fronten gewerkt aan de evolutie van het merk.

Wat zijn de belangrijkste evoluties en trends voor BMW?

“BMW is niet meer hetzelfde merk dat het tien jaar geleden was. De R-reeks onderging een gestage transformatie, onze middenklassers werden talrijker en beter uitgewerkt, we boorden met de R NineT een succesvol nieuw segment aan en tegelijkertijd is er nog de elektrische evolutie bij de scooters.”

Reden genoeg om even bij Resch te polsen naar de waarde van de nieuwe S1000RR – niet onbelangrijk in tijden waar veel fabrikanten het supersportsegment als halfdood beschouwen.

Waarom nog een S1000RR uitbrengen als het sportieve segment slabakt?

“De S1000RR heeft meerdere functies voor ons. Het is zeker een vlaggenschip, maar anderzijds toont deze motor nog maar eens aan dat BMW een erg brede klantenbasis heeft met trouwe volgers in alle segmenten. In 2009 verrasten we de markt met de S1000RR en dat was het begin van een spectaculaire groeicurve voor ons merk als geheel, ik zou daarom het belang van dit soort modellen – ook al is de sportieve niche gekrompen – zeker niet onderschatten.”

Aan de andere kant van het ‘premium’ spectrum zagen we de komst van modellen als de K1600 Bagger die specifiek gericht is op de Amerikaanse markt. En dan is er natuurlijk nog de recent geïntroduceerde 1800 boxer.

Mogen we wat nieuws verwachten in het cruisersegment?

“Amerika is zeker een markt waar nog kansen te rapen liggen voor ons merk en afgelopen jaar hebben we een mooie groei van 2,2 procent gerealiseerd met dank aan de nieuwe modellen. Over een nieuwe 1800 kan ik niets zeggen, al houdt niets je tegen om de link te leggen naar de 1800 motor die we recent ontwikkelden.”

Na de verplichte ‘corporate’ vragen, kan ik het niet laten om wat meer te vragen naar de persoon achter BMW’s salesmachine. Dat Timo Resch één van de best mediagetrainde gesprekspartners op het Salon is, hoeft geen twijfel, al relaxt hij toch iets meer zodra de laptop dichtklapt.

Hoe kwam je ooit in de sector terecht en rij je zelf met de motor? Zo ja, de welke?

“Zoals wel meer mensen bij BMW Motorrad heb ik een achtergrond uit de autosector. Ik heb lange tijd product management gedaan voor BMW automotive, waarna ik terecht kwam bij m’n echte passie, de motorfietsen. Toegegeven, dit is een compleet andere wereld omdat je terecht komt bij pure vrijetijdsproducten al moeten ze uiteraard even goed ontwikkeld zijn en klaar voor stevig gebruik. Qua rijdersprofiel kies ik ongegeneerd voor dat van de plezierrijder. Enerzijds is dat vaak op de R1250GS, maar zodra de zomer weer voor de deur staat, dan kies ik het liefst voor de R Nine T Scrambler. Motorrijden blijft tenslotte voor een groot stuk emotie, en dat is de motor die me zowel qua looks, karakter als rijgedrag het meeste kan bekoren.”

Bedankt Timo en BMW voor het interview!

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.


About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.